Kasvatuskumppanuuden merkitys vaasalaisissa päiväkodeissa : kokemuksia päiväkodin henkilökunnan näkökulmasta
Viita, Miia (2013)
Viita, Miia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613225
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia päiväkodin henkilökunnan näkemystä siitä, miten he kokevat kasvatuskumppanuuden. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, mitkä tekijät ovat tärkeimpiä toimivassa kasvatuskumppanuudessa. Tutkimuksella haluttiin selvittää myös, mitkä tekijät päiväkodin henkilökunta kokee hankaloittavat kasvatuskumppanuutta. Tutkimuksella selvitettiin, miten kasvatuskumppanuus näkyy päiväkodin arjessa henkilökunnan näkökulmasta sekä tutkittiin miten kasvatuskumppanuutta kehitettäisiin arjen tilanteissa. Lisäksi tutkittiin, ovatko päiväkotien henkilökunta tasa-arvoisia kasvattajia vanhempien kanssa ja ovatko he kouluttautuneet kasvatuskumppanuuden merkeissä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, johon laadittiin kymmenen avointa kysymystä.
Tutkimustulosten mukaan näyttää siltä, että kasvatuskumppanuus koetaan positiiviseksi asiaksi. Kasvatuskumppanuuden tärkeimmiksi asioiksi löytyi monta tekijää. Kasvatuskumppanuus koettiin myös haastavaksi, joista merkittävimpiä olivat kiire, eri kasvatusnäkemykset sekä puuttuva yhteinen kieli.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, johon laadittiin kymmenen avointa kysymystä.
Tutkimustulosten mukaan näyttää siltä, että kasvatuskumppanuus koetaan positiiviseksi asiaksi. Kasvatuskumppanuuden tärkeimmiksi asioiksi löytyi monta tekijää. Kasvatuskumppanuus koettiin myös haastavaksi, joista merkittävimpiä olivat kiire, eri kasvatusnäkemykset sekä puuttuva yhteinen kieli.