Työnteon yhteys opiskelijoiden mielenterveyteen
Kaukonen, Mira; Mäkelä, Joni (2013)
Kaukonen, Mira
Mäkelä, Joni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613255
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijoiden työntekoa ja sen yhteyttä heidän mielenterveyteensä. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2013 erään ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijoilta strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Tutkimus rajattiin koskemaan nuorisoasteen opiskelijoita. Tulokset analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelman avulla. Kyselyyn osallistui 97 opiskelijaa, joista naisia oli 89 ja miehiä kahdeksan, iältään vastaajista suurin osa oli alle 25-vuotiaita.
Tutkimustulosten mukaan vastaajan lukuvuodella on yhteys hänen tekemäänsä työmäärään nostavasti, myöhemmillä lukuvuosilla opiskelevat tekivät keskimäärin enemmän töitä, kuin alemmilla lukuvuosilla olevat. Lisääntyneen työtaakan ei voitu osoittaa olevan yhteydessä opiskelijan opintojen viivästymiseen. Vastaajien taustatiedoilla havaittiin olevan yhteys heidän mielenterveyteensä, esimerkiksi stressi lisääntyi myöhempiä lukuvuosia kohden mennessä, ja vähäinen työmäärä oli yhteydessä hyvään mielialaan ja riittävään unimäärään. Vastaajien työnteon syillä oli melko vähän vaikutusta mielenterveyteen vaikuttaviin tekijöihin, lukuun ottamatta niitä vastaajia, jotka olivat valinneet vastausvaihtoehdon ”En halua kieltäytyä työtarjouksesta”. Opiskelijat, jotka tekevät töitä, koska eivät halua kieltäytyä työtarjouksesta ovat tutkimuksen mukaan toisinaan alakuloisempia ja surullisempia, kuin muut opiskelijat. Sama ilmiö toistui lähes jokaisessa mielenterveyttä määrittelevässä kysymyksessä.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää opiskelun ja työn yhteensovittamisen tueksi esimerkiksi kouluterveydenhoitajan ohjauksessa, työjärjestyksien suunnittelussa ja opiskelijoiden oman työtaakan suunnittelun apuna.
Tutkimustulosten mukaan vastaajan lukuvuodella on yhteys hänen tekemäänsä työmäärään nostavasti, myöhemmillä lukuvuosilla opiskelevat tekivät keskimäärin enemmän töitä, kuin alemmilla lukuvuosilla olevat. Lisääntyneen työtaakan ei voitu osoittaa olevan yhteydessä opiskelijan opintojen viivästymiseen. Vastaajien taustatiedoilla havaittiin olevan yhteys heidän mielenterveyteensä, esimerkiksi stressi lisääntyi myöhempiä lukuvuosia kohden mennessä, ja vähäinen työmäärä oli yhteydessä hyvään mielialaan ja riittävään unimäärään. Vastaajien työnteon syillä oli melko vähän vaikutusta mielenterveyteen vaikuttaviin tekijöihin, lukuun ottamatta niitä vastaajia, jotka olivat valinneet vastausvaihtoehdon ”En halua kieltäytyä työtarjouksesta”. Opiskelijat, jotka tekevät töitä, koska eivät halua kieltäytyä työtarjouksesta ovat tutkimuksen mukaan toisinaan alakuloisempia ja surullisempia, kuin muut opiskelijat. Sama ilmiö toistui lähes jokaisessa mielenterveyttä määrittelevässä kysymyksessä.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää opiskelun ja työn yhteensovittamisen tueksi esimerkiksi kouluterveydenhoitajan ohjauksessa, työjärjestyksien suunnittelussa ja opiskelijoiden oman työtaakan suunnittelun apuna.