YHTEISTYÖTÄ LAPSEN PARHAAKSI : Tyytyväisyyskysely Nummen koulun aamu- ja iltapäivätoimintaan osallistuville lapsille ja heidän vanhemmilleen
Somppi, Sanna (2013)
Somppi, Sanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113818
Tiivistelmä
Opinnäyteyön tavoitteena oli selvittää nimettömän kyselylomakkeen avulla vanhempien ja lasten tyytyväisyyttä Nummen koulun aamu- ja iltapäivätoimintaan. Mielipiteiden avulla saatiin selville mikä toiminnassa on hyvin ja missä olisi kehitettävää. Tavoitteena oli saada mahdollisimman monipuolisia näkökulmia, joten tästä syystä kyselylomakkeessa oli oma osuus aikuisille ja lapsille.
Tutkimus toteutettiin Ristikassa, jossa toimii Nummen koulun aamu- ja iltapäivätoiminta. Kyselylomakkeet jaettiin 33:lle lapsen vanhemmalle ja vastauksia saatiin 21. Vastausprosentti oli 63,6. Yksi lomakkeista oli kokonaan lapsen täyttämä, joten se jätettiin kokonaan tutkimuksen ulkopuolelle. Täten tuloksissa huomioitu vastausprosentti oli 60,6. Kyselylomakkeen ensimmäinen sivu oli saatekirje, jossa kerrottiin yleisesti tutkimuksen tavoite ja lähtökohdat. Lomake sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä.
Kyselylomakkeiden vastausten perusteella saatiin selville, että Nummen koulun aamu- ja iltapäivätoiminnan lasten vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä henkilökunnan ammattitaitoon, tiedonkulun sujuvuuteen ja sisällöllisten kokonaisuuksien toteutumiseen Vanhempien mielestä aamu- ja iltapäivätoiminnalla oli positiivinen vaikutus lapsen sosiaaliseen kehitykseen. Vanhemmista oli hyvä, että lapsilla oli turvallinen paikka, jossa olla. Aamu- ja iltapäivätoiminnassa voitaisiin opettaa lapsille erilaisia käyttäytymiseen liittyviä asioita sekä käytännön taitoja.
Nummen koulun aamu- ja iltapäivätoiminnan lapset olivat tyytyväisiä aamu- ja iltapäivätoiminnan henkilökuntaan, kavereihin ja leluihin. Eniten kehitettävää lasten mielestä olisi, että aamu- ja iltapäivätoiminnassa olisi rauhallinen paikka, jossa voisi levätä, ulkoilun määrässä ja välipalassa.
Tutkimus toteutettiin Ristikassa, jossa toimii Nummen koulun aamu- ja iltapäivätoiminta. Kyselylomakkeet jaettiin 33:lle lapsen vanhemmalle ja vastauksia saatiin 21. Vastausprosentti oli 63,6. Yksi lomakkeista oli kokonaan lapsen täyttämä, joten se jätettiin kokonaan tutkimuksen ulkopuolelle. Täten tuloksissa huomioitu vastausprosentti oli 60,6. Kyselylomakkeen ensimmäinen sivu oli saatekirje, jossa kerrottiin yleisesti tutkimuksen tavoite ja lähtökohdat. Lomake sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä.
Kyselylomakkeiden vastausten perusteella saatiin selville, että Nummen koulun aamu- ja iltapäivätoiminnan lasten vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä henkilökunnan ammattitaitoon, tiedonkulun sujuvuuteen ja sisällöllisten kokonaisuuksien toteutumiseen Vanhempien mielestä aamu- ja iltapäivätoiminnalla oli positiivinen vaikutus lapsen sosiaaliseen kehitykseen. Vanhemmista oli hyvä, että lapsilla oli turvallinen paikka, jossa olla. Aamu- ja iltapäivätoiminnassa voitaisiin opettaa lapsille erilaisia käyttäytymiseen liittyviä asioita sekä käytännön taitoja.
Nummen koulun aamu- ja iltapäivätoiminnan lapset olivat tyytyväisiä aamu- ja iltapäivätoiminnan henkilökuntaan, kavereihin ja leluihin. Eniten kehitettävää lasten mielestä olisi, että aamu- ja iltapäivätoiminnassa olisi rauhallinen paikka, jossa voisi levätä, ulkoilun määrässä ja välipalassa.