Socialpedagogisk hästverksamhet : - En litteraturstudie om hur man genom socialpedagogisk hästverksamhet kan stöda ungdomars sociala funktionsförmåga
Windell, Bianca (2013)
Windell, Bianca
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414171
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett projekterat arbete i samarbete med ett häststall i södra Finland. Syftet med denna studie är att ta reda på vad socialpedagogisk hästverksamhet innebär och hur man genom socialpedagogisk hästverksamhet kan stöda ungdomars sociala funktionsförmåga. Jag strävar efter att nå mitt syfte med hjälp av följande forskningsfrågor; Vad innebär socialpedagogisk hästverksamhet? Hur kan socialpedagogisk hästverksamhet bidra till att öka social funktionsförmåga bland ungdomar? Målgruppen för detta examensarbete avgränsar sig till unga i åldern 14 – 20 år. I den teoretiska referensramen redogörs för socialpedagogik och vissa centrala element i den, såsom aktivitet, upplevelser och gemenskap. Vidare redogörs för ungdomar som målgrupp för socialpedagogisk hästverksamhet och social funktionsförmåga. Även hästens helande inverkan på människor och socialpedagogiska hästverksamhetens skillnader till andra former av hästverksamhet presenteras. Studien är förverkligad som en litteraturstudie och analysen består av åtta vetenskapliga texter angående socialpedagogisk hästverksamhet. Resultatet av denna studie visar att socialpedagogisk hästverksamhet innebär mångsidig verksamhet med hästar och i stallmiljön med syfte att öka klientens sociala och allmänna funktionsförmåga. Enligt resultatet erbjuder socialpedagogiska hästverksamheten mångsidiga möjligheter i att stöda ungdomars sociala funktionsförmåga.