Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : Case: Optimove fysioterapia
Heinonen, Petrus (2013)
Heinonen, Petrus
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314111
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työn tilaajan, Optimove fysioterapian, markkinointia sosiaalisessa mediassa. Markkinoinnin kehittämisen kannalta katsottiin parhaaksi ratkaisuksi luoda Optimovelle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma.
Markkinointisuunnitelman tueksi tehtiin tutkimus, jossa perehdyttiin nuorten aikuisten sosiaalisen median käyttöön ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelulla.
Aineiston analysoinnilla päästiin käsiksi tietoon, jonka perusteella sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa alettiin rakentaa. Teorioiksi markkinointisuunnitelmaa tukemaan valittiin markkinoinnin CREF-malli sekä digitaalinen jalanjälki. Teoriat nousivat esiin taustatutkimuksessa, jossa kartoitettiin sosiaalista mediaa ja markkinointia sähköisessä verkossa.
Tutkimus osoitti, että sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin tärkeimpiä tekijöitä on sisällön laatu, ryhmät ja yhteisöt sekä sosiaalisuus. Internetin palveluita käytettiin monipuolisesti, mutta tärkeimmiksi palveluiksi nousivat kirkkaasti Facebook, YouTube ja Google.
Tutkimustulosten mukaan, Internetissä halutaan hakea ja seurata sellaista sisältöä, josta on itselle todella hyötyä. Verkossa pitää nousta muiden hyvää sisältöä tarjoavien ohi, jotta erottuu edukseen massasta. Siksi markkinointiviestien suunnittelussa tulee huomioida erityisen tarkasti kenelle viesti on kohdennettu.
Markkinointisuunnitelman tueksi tehtiin tutkimus, jossa perehdyttiin nuorten aikuisten sosiaalisen median käyttöön ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelulla.
Aineiston analysoinnilla päästiin käsiksi tietoon, jonka perusteella sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa alettiin rakentaa. Teorioiksi markkinointisuunnitelmaa tukemaan valittiin markkinoinnin CREF-malli sekä digitaalinen jalanjälki. Teoriat nousivat esiin taustatutkimuksessa, jossa kartoitettiin sosiaalista mediaa ja markkinointia sähköisessä verkossa.
Tutkimus osoitti, että sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin tärkeimpiä tekijöitä on sisällön laatu, ryhmät ja yhteisöt sekä sosiaalisuus. Internetin palveluita käytettiin monipuolisesti, mutta tärkeimmiksi palveluiksi nousivat kirkkaasti Facebook, YouTube ja Google.
Tutkimustulosten mukaan, Internetissä halutaan hakea ja seurata sellaista sisältöä, josta on itselle todella hyötyä. Verkossa pitää nousta muiden hyvää sisältöä tarjoavien ohi, jotta erottuu edukseen massasta. Siksi markkinointiviestien suunnittelussa tulee huomioida erityisen tarkasti kenelle viesti on kohdennettu.