Käyttäjäkunnossapidon kehitys
Kinnunen, Sami (2013)
Kinnunen, Sami
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061714279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061714279
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lastuavien työstökoneiden käyttäjäkunnossapidon käyttöönotto Hydroline Oy:n tuotannossa. Tarkoitus oli saada koneiden operaattorit ottamaan enemmän vastuuta käyttämiensä koneiden kunnosta sekä suorittamaan tarkastus- ja huoltotehtäviä. Käyttäjäkunnossapidolla pyritään lisäämään koneiden käytettävyyttä ja vähentämään vikaantumisesta aiheutuvia seisokkeja. Yrityksen mittavan konekannan vuoksi työ rajattiin kahteen tuotantosoluun, jolloin käyttäjäkunnossapidon käyttöönotto koski yhdeksää työstökonetta. Näille koneille määritettiin tarkastus- ja huoltotoimenpiteet, joita operaattorit suorittavat päivittäin, viikottain ja kuukausittain. Jokaiselle koneelle laadittiin huoltokortti, johon operaattorit kuittaavat tehdyt toimenpiteet. Tämä lisäsi huolto-ohjelman visuaalisuutta sekä helpotti toimenpiteiden toteutuksen seurantaa. Huoltokortin tueksi laadittiin kuvitetut työohjeet, jotka kattavat kaikki tarkastettavat ja huollettavat kohteet. Tällä toimenpiteet saatiin standardoitua ja varmistettiin toimenpiteiden oikea suoritus.
Opinnäytetyön tuloksena yrityksen kahden solun tuotantohenkilöstö sai käyttöönsä koneiden tarkastus- ja huolto-ohjelman sekä työohjeet toimenpiteiden suorittamiseksi. Työn oli tarkoitus toimia pilottihankkeena, ja sen pohjalta käyttäjäkunnossapito on helposti laajennettavissa koskemaan yrityksen koko tuotantolaitteistoa. Pilottihankkeen lisäksi kartoitettiin yrityksen kunnossapidon nykytilaa ja pohdittiin kunnossapidon kehityskohteita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lastuavien työstökoneiden käyttäjäkunnossapidon käyttöönotto Hydroline Oy:n tuotannossa. Tarkoitus oli saada koneiden operaattorit ottamaan enemmän vastuuta käyttämiensä koneiden kunnosta sekä suorittamaan tarkastus- ja huoltotehtäviä. Käyttäjäkunnossapidolla pyritään lisäämään koneiden käytettävyyttä ja vähentämään vikaantumisesta aiheutuvia seisokkeja. Yrityksen mittavan konekannan vuoksi työ rajattiin kahteen tuotantosoluun, jolloin käyttäjäkunnossapidon käyttöönotto koski yhdeksää työstökonetta. Näille koneille määritettiin tarkastus- ja huoltotoimenpiteet, joita operaattorit suorittavat päivittäin, viikottain ja kuukausittain. Jokaiselle koneelle laadittiin huoltokortti, johon operaattorit kuittaavat tehdyt toimenpiteet. Tämä lisäsi huolto-ohjelman visuaalisuutta sekä helpotti toimenpiteiden toteutuksen seurantaa. Huoltokortin tueksi laadittiin kuvitetut työohjeet, jotka kattavat kaikki tarkastettavat ja huollettavat kohteet. Tällä toimenpiteet saatiin standardoitua ja varmistettiin toimenpiteiden oikea suoritus.
Opinnäytetyön tuloksena yrityksen kahden solun tuotantohenkilöstö sai käyttöönsä koneiden tarkastus- ja huolto-ohjelman sekä työohjeet toimenpiteiden suorittamiseksi. Työn oli tarkoitus toimia pilottihankkeena, ja sen pohjalta käyttäjäkunnossapito on helposti laajennettavissa koskemaan yrityksen koko tuotantolaitteistoa. Pilottihankkeen lisäksi kartoitettiin yrityksen kunnossapidon nykytilaa ja pohdittiin kunnossapidon kehityskohteita.