Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessin kehittämistehtävä: case Coor Oy
Kotipelto, Heini-Maria; Kirves, Maija (2013)
Kotipelto, Heini-Maria
Kirves, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513103
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia toiminnanohjausjärjestelmän pilotin käyttöönottoprosessia Coor Oy:ssä. Kyseessä on kehitystehtävä ja tavoitteena oli muodostaa kehitysehdotuksia, joita voitaisiin hyödyntää myös vastaavanlaisissa muutosprosesseissa. Kehitysideat luotiin pilottivaiheen käyttöönottoprosessiin osallistuvien mielipiteiden pohjalta.
Opinnäytetyön tutkimukset toteutettiin laadullisina eli kvalitatiivisina tutkimuksina. Toinen tutkimuksista toteutettiin ryhmähaastatteluna ja toinen sähköpostihaastatteluna. Ryhmähaastatteluun osallistui pilottiryhmän henkilöstön jäseniä. Sähköpostihaastattelussa haastateltiin henkilöä, joka on ollut vastuussa toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotosta yrityksen Ruotsin toimipisteessä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää henkilöstön kokemuksia ja ajatuksia käyttöönottoprosessista, sekä saada hyödyllisiä vinkkejä vastaavasta muutosprosessista toisen toimipisteen näkökulmasta.
Tutkimuksessa selvisi, että merkittävin kehityskohde kyseisessä käyttöönottoprosessissa on viestintä. Vähäinen viestintä on myös osasyyllinen muutosvastarintaan, jota kyseisessä käyttöönottoprosessissa on esiintynyt. Viestinnän kehittämiseksi luotiin viestintäsuunnitelma, jota voidaan hyödyntää vastaavanlaisten muutosprosessien suunnittelussa.
Opinnäytetyön tutkimukset toteutettiin laadullisina eli kvalitatiivisina tutkimuksina. Toinen tutkimuksista toteutettiin ryhmähaastatteluna ja toinen sähköpostihaastatteluna. Ryhmähaastatteluun osallistui pilottiryhmän henkilöstön jäseniä. Sähköpostihaastattelussa haastateltiin henkilöä, joka on ollut vastuussa toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotosta yrityksen Ruotsin toimipisteessä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää henkilöstön kokemuksia ja ajatuksia käyttöönottoprosessista, sekä saada hyödyllisiä vinkkejä vastaavasta muutosprosessista toisen toimipisteen näkökulmasta.
Tutkimuksessa selvisi, että merkittävin kehityskohde kyseisessä käyttöönottoprosessissa on viestintä. Vähäinen viestintä on myös osasyyllinen muutosvastarintaan, jota kyseisessä käyttöönottoprosessissa on esiintynyt. Viestinnän kehittämiseksi luotiin viestintäsuunnitelma, jota voidaan hyödyntää vastaavanlaisten muutosprosessien suunnittelussa.