Sosiaalinen media vertaisohjauksen välineenä
Myrskyranta, Kaisu (2013)
Myrskyranta, Kaisu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061914416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061914416
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sosiaalista mediaa vertaisohjauksen välineenä vertaisohjaajien näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, miten Varustamo-hankkeen vertaisohjaajat ovat kokeneet sosiaalisen median toimivuuden ohjaustyössä, mikä merkitys sosiaalisella medialla eli välineellä on ollut.
Ensimmäinen teoriaosuus käsittelee ohjausta sekä vertaisohjausta ja niihin liittyviä näkökulmia. Teorian toisessa osassa kerrotaan sosiaalisesta mediasta ja sen eri ulottuvuuksista. Lopuksi esitellään sosiaalista mediaa ohjausympäristönä. Tutkimus oli laadullinen ja aineiston keräämiseen käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui kuusi vertaisohjaajaa. Haastattelut videoitiin ja kirjoitettiin ylös sanatarkasti. Aineiston purkamiseen käytettiin sisällönanalyysiä.
Vertaisohjaajien mielestä sosiaalinen media toimii hyvin ohjauksen välineenä. Vertaisohjaajat kokivat sosiaalisen median toimivaksi työvälineeksi nimenomaan nuorten kanssa. Väline antoi vertaisohjaajalle mahdollisuuden tehdä työtä, oli hän sitten kokeneempi ohjaaja tai aloittelija. Vertaisohjaajat ovat itse myös nuoria, joten sosiaalinen media välineenä on heille tuttu myös arkipäiväisessä käytössä. Haastavaksi asioiksi nousivat ohjattavan tavoittaminen ja sekä mahdolliset viestien väärinymmärrykset, koska kommunikaatiokeinoa toimii kirjoittaminen. Vertaisohjaus verkossa koetaan tarpeelliseksi. Sosiaalisessa mediassa tapa sekä kasvokkain tapahtuva ohjaus nähtiin toisiaan täydentävänä.
Ensimmäinen teoriaosuus käsittelee ohjausta sekä vertaisohjausta ja niihin liittyviä näkökulmia. Teorian toisessa osassa kerrotaan sosiaalisesta mediasta ja sen eri ulottuvuuksista. Lopuksi esitellään sosiaalista mediaa ohjausympäristönä. Tutkimus oli laadullinen ja aineiston keräämiseen käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui kuusi vertaisohjaajaa. Haastattelut videoitiin ja kirjoitettiin ylös sanatarkasti. Aineiston purkamiseen käytettiin sisällönanalyysiä.
Vertaisohjaajien mielestä sosiaalinen media toimii hyvin ohjauksen välineenä. Vertaisohjaajat kokivat sosiaalisen median toimivaksi työvälineeksi nimenomaan nuorten kanssa. Väline antoi vertaisohjaajalle mahdollisuuden tehdä työtä, oli hän sitten kokeneempi ohjaaja tai aloittelija. Vertaisohjaajat ovat itse myös nuoria, joten sosiaalinen media välineenä on heille tuttu myös arkipäiväisessä käytössä. Haastavaksi asioiksi nousivat ohjattavan tavoittaminen ja sekä mahdolliset viestien väärinymmärrykset, koska kommunikaatiokeinoa toimii kirjoittaminen. Vertaisohjaus verkossa koetaan tarpeelliseksi. Sosiaalisessa mediassa tapa sekä kasvokkain tapahtuva ohjaus nähtiin toisiaan täydentävänä.