Asiakastyytyväisyys, liikeidea ja pelikäyttäytyminen : case Peliravintola Sportti
Kääriäinen, Emmi (2009)
Kääriäinen, Emmi
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168077
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia, kuinka Lahden keskustassa toimivan ra-vipelien myyntiin keskittyvän Peliravintola Sportin tarjonta vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin. Lisäksi selvitetään, minkälaista oheistoimintaa asiakkaat mahdollisesti haluavat ravipelaamisen lisäksi. Ravintolassa teetetyn kyselyn vas-tausten perusteella ravintolan toimintaa haluttiin kehittää, sekä mahdollisesti parantaa asiakaslähtöisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä, liikeideaa sekä pelikäyttäytymistä. Teoriaosuuden pohjalta laadittiin tutkimusongelmat, joiden perusteella suoritettiin tutkimus.
Empiirinen tutkimusosio suoritettiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella, jonka jälkeen tulokset analysoitiin. Kyselylomake oli informoitu, ja sen väittämät sekä kysymykset perustuivat teoriaosuudessa käsiteltyihin asioihin. Kysely suoritettiin Peliravintola Sportissa asiakkaille 16.–18.10.2009. Kyselyomake oli kaksipuolinen, ja siinä oli väittämiä koskien Peliravintola Sporttia. Lisäksi lomakkeessa kysyttiin asiakkaiden pelikäyttäytymisestä sekä tutkittiin asiakkaiden kiinnostusta ravien ulkopuoliseen toimintaan, kuten pokeriin tai musiikki-iltoihin.
Kyselylomakkeiden analysoinnin avulla saatiin tietoa sekä parannusehdotuksia Peliravintola Sportin toimintaa koskien. Tutkimuksesta selvisi Peliravintola Sportin vahvuudet, sekä siinä selvitettiin myös asiakkaiden tarpeet ja toiveet. Tutkimustulosten avulla Peliravintola Sportin on helpompi parantaa palvelujaan ja kehittää jo olemassa olevaa liiketoimintaa.
Peliravintola Sportin vahvuuksia on ammattitaitoinen ja mukava henkilökunta, siistit ja valoisat tilat sekä hyvä sijainti. Asiakkaat toivovat enemmän porukkape-lejä, ja pokeri-iltoja aletaan järjestää säännöllisesti myynnin lisäämiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä, liikeideaa sekä pelikäyttäytymistä. Teoriaosuuden pohjalta laadittiin tutkimusongelmat, joiden perusteella suoritettiin tutkimus.
Empiirinen tutkimusosio suoritettiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella, jonka jälkeen tulokset analysoitiin. Kyselylomake oli informoitu, ja sen väittämät sekä kysymykset perustuivat teoriaosuudessa käsiteltyihin asioihin. Kysely suoritettiin Peliravintola Sportissa asiakkaille 16.–18.10.2009. Kyselyomake oli kaksipuolinen, ja siinä oli väittämiä koskien Peliravintola Sporttia. Lisäksi lomakkeessa kysyttiin asiakkaiden pelikäyttäytymisestä sekä tutkittiin asiakkaiden kiinnostusta ravien ulkopuoliseen toimintaan, kuten pokeriin tai musiikki-iltoihin.
Kyselylomakkeiden analysoinnin avulla saatiin tietoa sekä parannusehdotuksia Peliravintola Sportin toimintaa koskien. Tutkimuksesta selvisi Peliravintola Sportin vahvuudet, sekä siinä selvitettiin myös asiakkaiden tarpeet ja toiveet. Tutkimustulosten avulla Peliravintola Sportin on helpompi parantaa palvelujaan ja kehittää jo olemassa olevaa liiketoimintaa.
Peliravintola Sportin vahvuuksia on ammattitaitoinen ja mukava henkilökunta, siistit ja valoisat tilat sekä hyvä sijainti. Asiakkaat toivovat enemmän porukkape-lejä, ja pokeri-iltoja aletaan järjestää säännöllisesti myynnin lisäämiseksi.