Kotisivujen uudistusprojekti ja projektiviestintä
Lähteenmäki, Elina (2013)
Lähteenmäki, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911470
Tiivistelmä
Yritysten kotisivujen olemassaolo on nykypäivänä enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Kotisivuilla on eri yrityksille erilaisia tavoitteita. Kotisivuilla pyritään esimerkiksi lisäämään yrityksen tunnettuutta, luomaan lojaaleja asiakassuhteita tai esimerkiksi kasvattamaan yrityksen tuottoja. Yritys voi toimia myös pelkästään Internetissä ilman fyysistä toimipistettä, jolloin koko liiketoimintaa pyöritetään kotisivujen kautta. Kaikille on kuitenkin yhteistä tarve toteuttaa kotisivut, joilla on jokin tarkoitus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä kohdeyrityksen kotisivujen uudistusprojektia ja peilata konkreettisia tilanteita muutosjohtajuuden, projektinhallinnan ja projektiviestinnän teorioihin. Työ on kirjoitettu projektipäällikön ja projektiviestijän näkökulmista.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan vain suomalaisen rahoitusalalla toimivan yrityksen uudistushankkeen kontekstia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia, joka on yksi toimintatutkimuksen tutkimusmenetelmistä. Toimintatutkimus valittiin, koska tutkija oli osana tutkittavaa ilmiötä.
Tämän opinnäytetyön pyrkimyksenä on toimia esimerkkinä vastaavanlaisen kehityshankkeen menestyksekkäässä toteuttamisessa. Työ nostaa esille viestinnän merkityksen projektin toteutuksessa ja ihmisten sitouttamisessa projektia läpi vietäessä. Opinnäytetyön keskeisimpinä huomioina onnistuneeseen uudistusprojektin toteuttamiseen tunnistetaan kolme laajempaa kokonaisuutta: hyvän resursoinnin ja suunnittelun merkitys projektin toteutuksessa, onnistuneen ja suunnitelmallisen viestinnän merkitys projektin jalkauttamisessa ja oikeanlaisen muutosjohtajan tai projektipäällikön valinta tehtävään.
Näiden edellä mainittujen kokonaisuuksien hallinnan ja oikeanlaisen käsittelyn avulla voidaan projektia johtaa onnistuneesti ja sitouttaa muita asianmukaisen viestinnän avulla.
Asiasanat: kotisivut, muutosjohtaminen, projektinhallinta, projektiviestintä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä kohdeyrityksen kotisivujen uudistusprojektia ja peilata konkreettisia tilanteita muutosjohtajuuden, projektinhallinnan ja projektiviestinnän teorioihin. Työ on kirjoitettu projektipäällikön ja projektiviestijän näkökulmista.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan vain suomalaisen rahoitusalalla toimivan yrityksen uudistushankkeen kontekstia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia, joka on yksi toimintatutkimuksen tutkimusmenetelmistä. Toimintatutkimus valittiin, koska tutkija oli osana tutkittavaa ilmiötä.
Tämän opinnäytetyön pyrkimyksenä on toimia esimerkkinä vastaavanlaisen kehityshankkeen menestyksekkäässä toteuttamisessa. Työ nostaa esille viestinnän merkityksen projektin toteutuksessa ja ihmisten sitouttamisessa projektia läpi vietäessä. Opinnäytetyön keskeisimpinä huomioina onnistuneeseen uudistusprojektin toteuttamiseen tunnistetaan kolme laajempaa kokonaisuutta: hyvän resursoinnin ja suunnittelun merkitys projektin toteutuksessa, onnistuneen ja suunnitelmallisen viestinnän merkitys projektin jalkauttamisessa ja oikeanlaisen muutosjohtajan tai projektipäällikön valinta tehtävään.
Näiden edellä mainittujen kokonaisuuksien hallinnan ja oikeanlaisen käsittelyn avulla voidaan projektia johtaa onnistuneesti ja sitouttaa muita asianmukaisen viestinnän avulla.
Asiasanat: kotisivut, muutosjohtaminen, projektinhallinta, projektiviestintä