Hälytysajoneuvon päivittäiskäyttöprosessit
Häyrinen, Virve (2013)
Häyrinen, Virve
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811270
Tiivistelmä
Syksyllä 2010 Laurea-ammattikorkeakoulu aloitti yhteistyökumppaneidensa kanssa kolmevuotisen MOBI-viranomaisajoneuvon kehitysprojektin. (MOBI= Mobile Object Bus Interaction) Projektin tarkoituksena on luoda pohjaa vientiin tähtäävälle viranomais- ja hälytysajoneuvokonseptille. MOBIn tavoitteena on myös saada alkuun alan standardoitumiskehitys samoin ajattelevien maiden ja organisaatioiden kanssa.
Tämä opinnäytetyö käsittelee hälytysajoneuvojen päivittäiskäyttöä. Selvitystyöstä saadun materiaalin avulla laadittiin prosessikuvauksia erilaisista ajoneuvon päivittäiskäyttöön liittyvistä toiminnoista. Näin saatiin tutkimustietoa joka palvelee MOBIa hälytysajoneuvojen käyttäjätarpeiden määrittelyssä sekä MOBI-projektin lopputuotteen demoajoneuvon testauksessa.
Toiminnallisen opinnäytetyön aineiston kerääminen suoritettiin pääsääntöisesti kenttäolosuhteissa, seuraamalla poliisien, palomestareiden ja sairaankuljettajien työskentelyä työvuoron aikana. Tutkimus tehtiin Länsi-Uudenmaan poliisi- ja pelastuslaitosten alueella ja yksiköissä. Havainnoimalla ja haastatteluilla saatiin tietoa siitä, miten ja millaisissa olosuhteissa hälytysajoneuvot toimivat. Opinnäytetyön tekemisessä käytettiin kolmea erilaista tutkimusmenetelmää; haastattelua, havainnointia ja erilaisia kirjallisia lähteitä kuten esim. tarkistuslistoja, joita organisaatiot ovat laatineet ajoneuvojen kunnon tarkistamista sekä niiden käyttöä varten.
Tutkimuksessa saadun materiaalin perusteella laadittiin prosessikaavioita erilaisista työvuoroon kuuluvista prosesseista, kuten esim. ajoneuvon käyttöönottotarkastus ennen työvuoron aloittamista. Prosessien kuvaamisessa käytettiin apuna JUHTA-julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan prosessinen kuvaaminen-dokumenttia.
Opinnäytetyön tutkimustyö painottui lähinnä nykytilan selvittämiseen, silti se toi mukanaan myös kehitysehdotuksia ajoneuvojen loppukäyttäjien näkökulmasta. Nämä kehitysehdotukset olivat arvokkaita tietoja MOBI-projektin kannalta ja ne päätyivät projektin käyttöön. Näitä kehitysehdotuksia ei kuitenkaan esitellä tässä opinnäytetyössä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee hälytysajoneuvojen päivittäiskäyttöä. Selvitystyöstä saadun materiaalin avulla laadittiin prosessikuvauksia erilaisista ajoneuvon päivittäiskäyttöön liittyvistä toiminnoista. Näin saatiin tutkimustietoa joka palvelee MOBIa hälytysajoneuvojen käyttäjätarpeiden määrittelyssä sekä MOBI-projektin lopputuotteen demoajoneuvon testauksessa.
Toiminnallisen opinnäytetyön aineiston kerääminen suoritettiin pääsääntöisesti kenttäolosuhteissa, seuraamalla poliisien, palomestareiden ja sairaankuljettajien työskentelyä työvuoron aikana. Tutkimus tehtiin Länsi-Uudenmaan poliisi- ja pelastuslaitosten alueella ja yksiköissä. Havainnoimalla ja haastatteluilla saatiin tietoa siitä, miten ja millaisissa olosuhteissa hälytysajoneuvot toimivat. Opinnäytetyön tekemisessä käytettiin kolmea erilaista tutkimusmenetelmää; haastattelua, havainnointia ja erilaisia kirjallisia lähteitä kuten esim. tarkistuslistoja, joita organisaatiot ovat laatineet ajoneuvojen kunnon tarkistamista sekä niiden käyttöä varten.
Tutkimuksessa saadun materiaalin perusteella laadittiin prosessikaavioita erilaisista työvuoroon kuuluvista prosesseista, kuten esim. ajoneuvon käyttöönottotarkastus ennen työvuoron aloittamista. Prosessien kuvaamisessa käytettiin apuna JUHTA-julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan prosessinen kuvaaminen-dokumenttia.
Opinnäytetyön tutkimustyö painottui lähinnä nykytilan selvittämiseen, silti se toi mukanaan myös kehitysehdotuksia ajoneuvojen loppukäyttäjien näkökulmasta. Nämä kehitysehdotukset olivat arvokkaita tietoja MOBI-projektin kannalta ja ne päätyivät projektin käyttöön. Näitä kehitysehdotuksia ei kuitenkaan esitellä tässä opinnäytetyössä.