Lanseeraussuunnitelma Kristina Highland -yritykselle
Pulkki, Eliisa; Antila, Anu; Silander, Heidi (2013)
Pulkki, Eliisa
Antila, Anu
Silander, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412784
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee Kristina Highland -nimisen yrityksen liiketoiminnan kehittämistä. Laadimme lanseeraussuunnitelman yrityksen Highland-lihasäilykkeelle. Kristina Highland perustettiin vuonna 1996 ja se sijaitsee Kristiinankaupungissa. Tilalla kasvatetaan Highland-karjaa ja yritys myy karjasta valmistettuja lihatuotteita. Kesällä 2012 tilan yhteyteen avattiin Pieni Lihapuoti, jossa myydään tilan tuotteita. Samana vuonna tila siirtyi luomutilaksi. Lanseeraussuunnitelma on rakennettu Highland-lihasäilykkeen ympärille. Tuotteen ulkoasu on uudistettu syksyllä 2012, joten kyseessä on vanha tuote. Highland-lihasäilyke on pienyrityksen eettisesti tuottama suomalainen lihatuote. Tuote on lisäaineeton, ja silti sen säilyvyys on kuusi vuotta.
Opinnäytetyössämme seuraamme Timo Ropen Lanseerausmarkkinointi –kirjan lanseerausprosessia, jota olemme muokanneet yrityksen tarpeiden mukaan. Kertaamme lyhyesti lähtökohta-analyysejä, strategisia perusratkaisuja sekä tuote- ja markkinaratkaisumäärityksiä, sillä ne on toteutettu jo aikaisemmassa projektissa. Opinnäytetyössämme keskitymme varsinaisen lanseerauspäätöksen jälkeisiin vaiheisiin. Lanseeraussuunnitelma jakautuu kolmelle eri osa-alueelle: verkkosivut, Facebook ja tapahtuma. Lisäksi olemme pohtineet yrityksen verkostoitumista ja tehneet kyselyn alan kasvattajille.
Tällä hetkellä yrityksen verkkosivut ovat lähes ainoa markkinointikeino. Verkkosivut ovat hyvin yksinkertaiset ja pelkistetyt, eikä niiden kapasiteettia ole hyödynnetty täysin. Keskitymme lanseeraussuunnitelmassa niiden kehittämiseen. Pohdimme myös mahdollisen verkkokaupan hyötyjä yritykselle. Uutena markkinointikanavana olemme nostaneet esille yrityksen Facebook-sivut. Sivut ovat loistava paikka vuorovaikutukselle vanhoille ja uusille asiakkaille. Lisäksi ne ovat helppo, edullinen ja nopea tapa jakaa informaatiota lyhyessäkin ajassa. Tilalle suunnittelemamme kesätapahtuma keräisi paikalle Kristiinankaupungin seudun paikallisia sekä kesäasukkaita. Nämä avointen ovien -päivät mahdollisesti rohkaisisivat ihmisiä tulemaan paikan päälle. Samalla tapahtuma toimisi Pieni Lihapuodin kesän avajaisina. Lanseerauksen kaikki osa-alueet toimivat samalla myös hyvinä verkostoitumismahdollisuuksina yritykselle. Lisäksi teimme sähköpostikyselyn Highland-kasvattajille, jossa kyselimme heidän mielipiteitään alasta. Kyselyn tulosten perusteella muodostimme johtopäätöksiä ja kehitysideoita alaa koskien.
Johtopäätöksinä selvisi, että Kristina Highlandin verkkosivujen kehittäminen on tärkeää, sillä ne toimivat yrityksen käyntikorttina. Pohtimamme verkkokauppa ei kuitenkaan sovi yrityksen tämän hetkiseen liiketoimintamalliin. Facebook-sivut puolestaan tavoittaisivat kiitettävästi asiakaskuntaa ja toimisivat loistavana lisänä yrityksen markkinoinnissa. Tapahtuman järjestäminen on tärkeä osa lanseerausprosessia, sillä sen avulla saadaan asiakkaat tulemaan tilalle. Pieni Lihapuodin kesäkauden avajaisista voisi muodostua jokavuotinen tapahtuma. Kyselystä nousi esiin monia hyviä ehdotuksia, joista tärkeimpänä kuitenkin pientuottajien verkostoitumisen ja markkinoinnin tärkeys, jotta kuluttajat löytäisivät heidät.
Asiasanat: lanseeraussuunnitelma, markkinointi, luomu, lähiruoka, verkkosivut, Facebook, tapahtuma
Opinnäytetyössämme seuraamme Timo Ropen Lanseerausmarkkinointi –kirjan lanseerausprosessia, jota olemme muokanneet yrityksen tarpeiden mukaan. Kertaamme lyhyesti lähtökohta-analyysejä, strategisia perusratkaisuja sekä tuote- ja markkinaratkaisumäärityksiä, sillä ne on toteutettu jo aikaisemmassa projektissa. Opinnäytetyössämme keskitymme varsinaisen lanseerauspäätöksen jälkeisiin vaiheisiin. Lanseeraussuunnitelma jakautuu kolmelle eri osa-alueelle: verkkosivut, Facebook ja tapahtuma. Lisäksi olemme pohtineet yrityksen verkostoitumista ja tehneet kyselyn alan kasvattajille.
Tällä hetkellä yrityksen verkkosivut ovat lähes ainoa markkinointikeino. Verkkosivut ovat hyvin yksinkertaiset ja pelkistetyt, eikä niiden kapasiteettia ole hyödynnetty täysin. Keskitymme lanseeraussuunnitelmassa niiden kehittämiseen. Pohdimme myös mahdollisen verkkokaupan hyötyjä yritykselle. Uutena markkinointikanavana olemme nostaneet esille yrityksen Facebook-sivut. Sivut ovat loistava paikka vuorovaikutukselle vanhoille ja uusille asiakkaille. Lisäksi ne ovat helppo, edullinen ja nopea tapa jakaa informaatiota lyhyessäkin ajassa. Tilalle suunnittelemamme kesätapahtuma keräisi paikalle Kristiinankaupungin seudun paikallisia sekä kesäasukkaita. Nämä avointen ovien -päivät mahdollisesti rohkaisisivat ihmisiä tulemaan paikan päälle. Samalla tapahtuma toimisi Pieni Lihapuodin kesän avajaisina. Lanseerauksen kaikki osa-alueet toimivat samalla myös hyvinä verkostoitumismahdollisuuksina yritykselle. Lisäksi teimme sähköpostikyselyn Highland-kasvattajille, jossa kyselimme heidän mielipiteitään alasta. Kyselyn tulosten perusteella muodostimme johtopäätöksiä ja kehitysideoita alaa koskien.
Johtopäätöksinä selvisi, että Kristina Highlandin verkkosivujen kehittäminen on tärkeää, sillä ne toimivat yrityksen käyntikorttina. Pohtimamme verkkokauppa ei kuitenkaan sovi yrityksen tämän hetkiseen liiketoimintamalliin. Facebook-sivut puolestaan tavoittaisivat kiitettävästi asiakaskuntaa ja toimisivat loistavana lisänä yrityksen markkinoinnissa. Tapahtuman järjestäminen on tärkeä osa lanseerausprosessia, sillä sen avulla saadaan asiakkaat tulemaan tilalle. Pieni Lihapuodin kesäkauden avajaisista voisi muodostua jokavuotinen tapahtuma. Kyselystä nousi esiin monia hyviä ehdotuksia, joista tärkeimpänä kuitenkin pientuottajien verkostoitumisen ja markkinoinnin tärkeys, jotta kuluttajat löytäisivät heidät.
Asiasanat: lanseeraussuunnitelma, markkinointi, luomu, lähiruoka, verkkosivut, Facebook, tapahtuma