Sosiaalinen media lähiruoan tuottajien markkinointiviestinnässä
Hilden, Toni (2013)
Hilden, Toni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811295
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen media lähiruoan tuottajien markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Kestävää liiketoimintaa lähiruoasta -hankkeelle. Hanke pyrkii kehittämään Uudenmaan alueella toimivien lähiruokayritysten liiketoimintaa. Hanke on kolmivuotinen ja se on ollut käynnissä vuoden 2011 kesästä lähtien.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa hankkeelle tietoa siitä käyttävätkö Suomessa toimivat lähiruoan tuottajat sosiaalista mediaa markkinointiviestinnässä ja miten he kokevat sosiaalisen median käytön. Lisäksi pyrittiin selvittämään mitä sosiaalisen median käyttö markkinointiviestinnässä vaatii yritykseltä yleisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää onko sosiaalisen median käyttäminen yleistä lähiruoan tuottajien markkinointiviestinnässä, ja miten he sitä käyttävät. Tarkoituksena oli myös selvittää onko lähiruoan tuottajilla markkinointiviestintäsuunnitelmaa tai sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Lisäksi selvitettiin, ovatko lähiruoan tuottajat perehtyneet sosiaalisen median käyttöön jollakin tavalla.
Tutkimuksen tietoperustassa selvitetään, minkälaisia asioita yrityksen olisi hyvä huomioida toimiessaan sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen aineistoa kerättiin kahden eri verkkokyselyn kautta, joista ensimmäinen keräsi enimmäkseen kvantitatiivista tietoa ja toinen toimi täydentävänä kyselynä, jossa kerättiin kvalitatiivista tietoa. Kyselyt lähetettiin 80:lle lähiruoan tuottajalle. Kerättyä aineistoa analysoitiin suorien jakaumien, ristiintaulukoinnin, aineiston kuvailun, luokittelun ja yhdistelyn sekä teemoittelun kautta.
Tuloksista kävi ilmi, että hieman yli puolet lähiruoan tuottajista käyttää sosiaalista mediaa markkinointiviestinnässä. Vain hyvin pienellä osalla heistä on jonkinlainen markkinointiviestintäsuunnitelma. Tuloksista nousi esille myös se, että suuri osa lähiruoan tuottajista on niin pieniä yrityksiä, että niillä ei oikeastaan ole kovinkaan paljon resursseja perehtyä sosiaalisen median käyttöön. Sosiaalista mediaa käyttävillä tuottajilla oli kuitenkin enimmäkseen positiivia kokemuksia siitä. Facebook oli eniten käytetty sosiaalisen median sivusto.
Sosiaalinen media on muuttanut markkinointiviestintää asiakaskeskeisemmäksi. Sosiaalista mediaa voi käyttää markkinointiviestinnässä tehokkaasti, mutta se vaatii tilanneanalyysia, suunnittelua, toimenpiteitä ja mittausta, jotta siitä saadaan tuloksellista. Yritysten pitäisi perehtyä sosiaalisen median käyttöön ennen sinne menemistä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa hankkeelle tietoa siitä käyttävätkö Suomessa toimivat lähiruoan tuottajat sosiaalista mediaa markkinointiviestinnässä ja miten he kokevat sosiaalisen median käytön. Lisäksi pyrittiin selvittämään mitä sosiaalisen median käyttö markkinointiviestinnässä vaatii yritykseltä yleisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää onko sosiaalisen median käyttäminen yleistä lähiruoan tuottajien markkinointiviestinnässä, ja miten he sitä käyttävät. Tarkoituksena oli myös selvittää onko lähiruoan tuottajilla markkinointiviestintäsuunnitelmaa tai sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Lisäksi selvitettiin, ovatko lähiruoan tuottajat perehtyneet sosiaalisen median käyttöön jollakin tavalla.
Tutkimuksen tietoperustassa selvitetään, minkälaisia asioita yrityksen olisi hyvä huomioida toimiessaan sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen aineistoa kerättiin kahden eri verkkokyselyn kautta, joista ensimmäinen keräsi enimmäkseen kvantitatiivista tietoa ja toinen toimi täydentävänä kyselynä, jossa kerättiin kvalitatiivista tietoa. Kyselyt lähetettiin 80:lle lähiruoan tuottajalle. Kerättyä aineistoa analysoitiin suorien jakaumien, ristiintaulukoinnin, aineiston kuvailun, luokittelun ja yhdistelyn sekä teemoittelun kautta.
Tuloksista kävi ilmi, että hieman yli puolet lähiruoan tuottajista käyttää sosiaalista mediaa markkinointiviestinnässä. Vain hyvin pienellä osalla heistä on jonkinlainen markkinointiviestintäsuunnitelma. Tuloksista nousi esille myös se, että suuri osa lähiruoan tuottajista on niin pieniä yrityksiä, että niillä ei oikeastaan ole kovinkaan paljon resursseja perehtyä sosiaalisen median käyttöön. Sosiaalista mediaa käyttävillä tuottajilla oli kuitenkin enimmäkseen positiivia kokemuksia siitä. Facebook oli eniten käytetty sosiaalisen median sivusto.
Sosiaalinen media on muuttanut markkinointiviestintää asiakaskeskeisemmäksi. Sosiaalista mediaa voi käyttää markkinointiviestinnässä tehokkaasti, mutta se vaatii tilanneanalyysia, suunnittelua, toimenpiteitä ja mittausta, jotta siitä saadaan tuloksellista. Yritysten pitäisi perehtyä sosiaalisen median käyttöön ennen sinne menemistä.