Mikä Suomen me&i-myyjiä motivoi?
Bessonoff, Ilona (2013)
Bessonoff, Ilona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811302
Tiivistelmä
Koska vuonna 2004 perustetulle, viidessä eri Euroopan massa toimivalle vaatteiden kotimyyntiyritykselle me&ille ei vielä aikaisemmin ollut teetetty tutkimusta me&i-myyjien motivaatiosta, oli tämän tutkimuksen tavoitteena vastata tutkimusongelmaan: ”Mikä Suomen me&i-myyjiä motivoi?”. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka motivoituneita Suomen me&i-myyjät olivat työhönsä, mikä heidän työmotivaatiotansa laski ja mikä lisäisi.
Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana toimi motivaatio sisäisestä ja ulkoisesta näkökulmasta sekä neljä eri motivaatioteoriaa. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena sähköisen kyselylomakkeen avulla. Suomen 261 me&i-myyjästä 156 eli noin 60 % vastasi kyselyyn viikon vastausaikana.
Kyselyyn vastanneista Suomen me&i-myyjistä noin 91 % luonnehti omaa motivaatiotaan me&i -työtä kohtaan arvolla 4 tai 5 arviointiasteikon ollessa 1-5. Ulkoisesti merkittävimmiksi motivaatiotekijöiksi koettiin me&i tuotemerkkinä ja provisio. Sisäisesti merkittävimmäksi motivaatiotekijäksi koettiin onnistuneet (koti)kutsut. Reklamaatioiden ja laatuongelmien koettiin laskevan työmotivaatiota eniten. Henkilökohtaisten myyjäkilpailujen ja/tai omiin tavoitteisiin perustuvien myyjäkilpailujen koettiin lisäävän työmotivaatiota eniten.
Suomen me&i-myyjät ovat korkeasti motivoituneita naisyrittäjiä. Korkeana pysyvän ja peräti entistäkin korkeamman työmotivaation edesauttamiseksi me&in tulisi kiinnittää huomiota työmotivaatiota laskeneeseen tekijään: reklamaatioihin ja niihin liittyvään, mahdolliseen provision menetykseen. Myyjien omia tavoitteita ja niiden mahdollista motivoimisvaikutusta lisätäkseen me&i voisi kokeilla enemmän henkilökohtaisia ja myyjien omiin tavoitteisiin perustuvia myyntikilpailuja.
Tämän tutkimuksen myötä me&in johtotasolla on kiinnostuttu myös muiden maiden - Ruotsin, Norjan, Saksan ja Ison-Britannian - me&i-myyjien työmotivaatiosta. Samainen tutkimus suoritetaan muissa me&i-maissa kevään 2013 aikana, johon tämän opinnäytetyön tekijää on pyydetty mukaan.
Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana toimi motivaatio sisäisestä ja ulkoisesta näkökulmasta sekä neljä eri motivaatioteoriaa. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena sähköisen kyselylomakkeen avulla. Suomen 261 me&i-myyjästä 156 eli noin 60 % vastasi kyselyyn viikon vastausaikana.
Kyselyyn vastanneista Suomen me&i-myyjistä noin 91 % luonnehti omaa motivaatiotaan me&i -työtä kohtaan arvolla 4 tai 5 arviointiasteikon ollessa 1-5. Ulkoisesti merkittävimmiksi motivaatiotekijöiksi koettiin me&i tuotemerkkinä ja provisio. Sisäisesti merkittävimmäksi motivaatiotekijäksi koettiin onnistuneet (koti)kutsut. Reklamaatioiden ja laatuongelmien koettiin laskevan työmotivaatiota eniten. Henkilökohtaisten myyjäkilpailujen ja/tai omiin tavoitteisiin perustuvien myyjäkilpailujen koettiin lisäävän työmotivaatiota eniten.
Suomen me&i-myyjät ovat korkeasti motivoituneita naisyrittäjiä. Korkeana pysyvän ja peräti entistäkin korkeamman työmotivaation edesauttamiseksi me&in tulisi kiinnittää huomiota työmotivaatiota laskeneeseen tekijään: reklamaatioihin ja niihin liittyvään, mahdolliseen provision menetykseen. Myyjien omia tavoitteita ja niiden mahdollista motivoimisvaikutusta lisätäkseen me&i voisi kokeilla enemmän henkilökohtaisia ja myyjien omiin tavoitteisiin perustuvia myyntikilpailuja.
Tämän tutkimuksen myötä me&in johtotasolla on kiinnostuttu myös muiden maiden - Ruotsin, Norjan, Saksan ja Ison-Britannian - me&i-myyjien työmotivaatiosta. Samainen tutkimus suoritetaan muissa me&i-maissa kevään 2013 aikana, johon tämän opinnäytetyön tekijää on pyydetty mukaan.