Sähköisten viestintäpalvelujen kehittäminen - Case Pähkinähoito Oy
Julkunen, Janita; Vuorinen, Sari (2013)
Julkunen, Janita
Vuorinen, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811368
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Pähkinähoito Oy:n tiedotusta ja sähköisiä viestintäpalveluratkaisuja. Tutkimuksen kohderyhmäksi muodostui yhtiön toiminnan piirissä olevien taloyhtiöiden aikuisväestö, jolle sähköinen viestintä on osa arkipäivän toimintoja.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pähkinähoito Oy, joka on kiinteistöhoidon- ja isännöintipalveluihin keskittynyt alueellinen yhtiö. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisena yhtiön työntekijät sekä sen hoitamien taloyhtiöiden asukkaat kokevat yhtiön nykyisen toiminnan ja palvelutarjonnan sekä niistä viestimisen. Selvitysten pohjalta tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle kehitysehdotuksia viestintästrategian suunnitteluun ja kehittämiseen sekä auttaa yhtiötä kehittämään tiedotuksen sujuvuutta yhtiöltä asiakkaalle. Erityisenä tavoitteena oli kehitysehdotusten tuottaminen Pähkinähoito Oy:n kotisivujen kehittämiseen sekä sisällöllisesti että visuaalisesti toimivimmiksi.
Tutkimus pohjautuu toimeksiantajan vuonna 2012 toteuttaman asiakastyytyväisyysmittauksen tuloksiin, joita käytettiin tämän tutkimuksen suunnittelun tukena. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimustapaa kokonaisvaltaisen kuvan saamiseksi tutkimusongelmasta. Kvalitatiivisessa osiossa tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua teemahaastattelua ja kvantitatiivisessa osiossa puolistrukturoitua sähköistä e-lomaketta. Lisäksi tutkimusmenetelmänä käytettiin bencmarking-menetelmää, jossa vertailtiin alalla toimivien ja sillä menestyneiden yritysten kotisivujen rakennetta sekä tarjolla olevia sisältöjä ja vaihtoehtoisia palvelumuotoja.
Opinnäytetyön lähdeaineistona käytettiin sähköiseen viestintään, palveluihin ja isännöintiin liittyvää kirjallisuutta. Empiirinen aineisto kerättiin tutkimuksen kohderyhmältä tätä opinnäytetyötä varten suunnitellulla sähköisellä kyselytutkimuksella, jonka palvelimena toimi e-lomake.fi, sekä suorittamalla teemahaastattelut niin yhtiön työntekijöille kuin kahdelle yhtiön hoitaman taloyhtiön asukkaalle. Tutkimusaineisto kerättiin huhtikuun 2013 aikana. Kyselytutkimuksen otannan koko oli 439 ja vastausprosentti 22 %.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että käytettyjen tutkimusmenetelmien tulokset olivat samansuuntaisia kuin vuonna 2012 tehdyn asiakastyytyväisyysmittauksessa saadut tulokset. Pääasiallisena yhtiön kehittämiskohteena nähtiin tiedottamisen ja raportoinnin ongelmat sekä peräänkuulutettiin sähköisiä tiedottamisen muotoja. Yhtiön kotisivut nähtiin tarpeellisina, mutta niihin kaivattiin lisää informaatiota ja sivujen parempaa päivittämistä sekä ilmeen muuttamista nuorekkaammaksi. Opinnäytetyön lopussa tuodaan esiin konkreettisia kehitysehdotuksia työssä nouseviin ongelmiin liittyen ja tarkastellaan näitä ehdotuksia yhtiön resurssien kautta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pähkinähoito Oy, joka on kiinteistöhoidon- ja isännöintipalveluihin keskittynyt alueellinen yhtiö. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisena yhtiön työntekijät sekä sen hoitamien taloyhtiöiden asukkaat kokevat yhtiön nykyisen toiminnan ja palvelutarjonnan sekä niistä viestimisen. Selvitysten pohjalta tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle kehitysehdotuksia viestintästrategian suunnitteluun ja kehittämiseen sekä auttaa yhtiötä kehittämään tiedotuksen sujuvuutta yhtiöltä asiakkaalle. Erityisenä tavoitteena oli kehitysehdotusten tuottaminen Pähkinähoito Oy:n kotisivujen kehittämiseen sekä sisällöllisesti että visuaalisesti toimivimmiksi.
Tutkimus pohjautuu toimeksiantajan vuonna 2012 toteuttaman asiakastyytyväisyysmittauksen tuloksiin, joita käytettiin tämän tutkimuksen suunnittelun tukena. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimustapaa kokonaisvaltaisen kuvan saamiseksi tutkimusongelmasta. Kvalitatiivisessa osiossa tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua teemahaastattelua ja kvantitatiivisessa osiossa puolistrukturoitua sähköistä e-lomaketta. Lisäksi tutkimusmenetelmänä käytettiin bencmarking-menetelmää, jossa vertailtiin alalla toimivien ja sillä menestyneiden yritysten kotisivujen rakennetta sekä tarjolla olevia sisältöjä ja vaihtoehtoisia palvelumuotoja.
Opinnäytetyön lähdeaineistona käytettiin sähköiseen viestintään, palveluihin ja isännöintiin liittyvää kirjallisuutta. Empiirinen aineisto kerättiin tutkimuksen kohderyhmältä tätä opinnäytetyötä varten suunnitellulla sähköisellä kyselytutkimuksella, jonka palvelimena toimi e-lomake.fi, sekä suorittamalla teemahaastattelut niin yhtiön työntekijöille kuin kahdelle yhtiön hoitaman taloyhtiön asukkaalle. Tutkimusaineisto kerättiin huhtikuun 2013 aikana. Kyselytutkimuksen otannan koko oli 439 ja vastausprosentti 22 %.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että käytettyjen tutkimusmenetelmien tulokset olivat samansuuntaisia kuin vuonna 2012 tehdyn asiakastyytyväisyysmittauksessa saadut tulokset. Pääasiallisena yhtiön kehittämiskohteena nähtiin tiedottamisen ja raportoinnin ongelmat sekä peräänkuulutettiin sähköisiä tiedottamisen muotoja. Yhtiön kotisivut nähtiin tarpeellisina, mutta niihin kaivattiin lisää informaatiota ja sivujen parempaa päivittämistä sekä ilmeen muuttamista nuorekkaammaksi. Opinnäytetyön lopussa tuodaan esiin konkreettisia kehitysehdotuksia työssä nouseviin ongelmiin liittyen ja tarkastellaan näitä ehdotuksia yhtiön resurssien kautta.