Vuorovaikutuksen tukeminen muistisairaan hoitotyössä : PowerPoint-esitys hoitotyön opetukseen
Kinnunen, Piia; Kinnunen, Katja (2013)
Kinnunen, Piia
Kinnunen, Katja
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062714531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062714531
Tiivistelmä
Vuorovaikutus on tärkeä osa muistisairaan hoitotyötä, sillä usein muistisairaus heikentää kykyä olla vuorovaikutuksessa. Vuorovaikutus tarkoittaa ajatusten ja tunteiden jakamista ja peilaamista, yhdessä olemista ja yhdessä tekemistä. Muistisairaudella tarkoitetaan muistia tai muita kognitiivisia toimintoja heikentävää sairautta tai tautia. Muistisairauksiin ei ole vielä olemassa parantavaa tai sairauden etenemistä pysäyttävää hoitoa. Tämän vuoksi muistisairaiden, heidän hoitajiensa ja läheistensä hyvinvointiin ja tukemiseen on panostettava.
Opinnäytetyön tarkoituksena on parantaa Karelia-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden valmiuksia toimia hyvässä vuorovaikutussuhteessa muistisairaiden kanssa. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa toiminnallisena opinnäytetyönä PowerPoint-esitys Karelia-ammattikorkeakoulun gerontologisen hoitotyön opettajalle, joka tulevaisuudessa hyödyntää tuotosta työssään. PowerPoint-esitys sisältää tietoa yleisimmistä etenevistä muistisairauksista ja näiden sairauksien vaikutuksista vuorovaikutukseen sekä käytännönläheisiä keinoja vuorovaikutuksen tukemiseen. Käytännönläheisten keinojen lisäksi PowerPoint-esityksessä on esitelty luovia ja toiminnallisia menetelmiä, TunteVa-toimintamalli sekä teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutuksen tukemiseen.
Jatkossa voidaan tutkia opinnäytetyön vaikuttavuutta hoitotyön opiskelijoiden taidoissa olla vuorovaikutuksessa muistisairaiden kanssa. Jatkotutkimusaiheena voi myös olla vuorovaikutus käytöshäiriöisten muistisairaiden kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on parantaa Karelia-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden valmiuksia toimia hyvässä vuorovaikutussuhteessa muistisairaiden kanssa. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa toiminnallisena opinnäytetyönä PowerPoint-esitys Karelia-ammattikorkeakoulun gerontologisen hoitotyön opettajalle, joka tulevaisuudessa hyödyntää tuotosta työssään. PowerPoint-esitys sisältää tietoa yleisimmistä etenevistä muistisairauksista ja näiden sairauksien vaikutuksista vuorovaikutukseen sekä käytännönläheisiä keinoja vuorovaikutuksen tukemiseen. Käytännönläheisten keinojen lisäksi PowerPoint-esityksessä on esitelty luovia ja toiminnallisia menetelmiä, TunteVa-toimintamalli sekä teknologian mahdollisuuksia vuorovaikutuksen tukemiseen.
Jatkossa voidaan tutkia opinnäytetyön vaikuttavuutta hoitotyön opiskelijoiden taidoissa olla vuorovaikutuksessa muistisairaiden kanssa. Jatkotutkimusaiheena voi myös olla vuorovaikutus käytöshäiriöisten muistisairaiden kanssa.