Yrittäjäkoulutuksen tarpeellisuus sopimusoikeudellisesta näkökulmasta
Pelto, Petri (2013)
Pelto, Petri
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013072914606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013072914606
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälaista yrittäjäkoulutusta pk-yrittäjille tulisi tarjota, jotta tietoisuus ja käytännön osaaminen eri sopimustyypeistä, etenkin rahoitussopimuksiin liittyen, lisääntyisi.
Opinnäytetyössä tarkastellaan pienten ja keskisuurten yritysten yrittäjien ja edustajien koulutustaustaa ja yrittäjäkoulutuksen tarpeellisuutta etenkin sopimusoikeudellisesta näkökulmasta. Opinnäytetyön kyselyn tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaiset ovat koulutuksen suunnittelun kannalta olennaiset vastaajien perustiedot? 2) Minkälainen koulutustausta vastaajilla on? 3) Miten vastaajat arvioivat olemassa olevan yrittäjäkoulutuksen? 4) Minkälainen koulutustarve vastaajilla omasta mielestään on? 5) Millä edellytyksin vastaajat osallistuisivat yrittäjäkoulutuksiin? 6) Miten opinnäytetyötä voisi hyödyntää yrittäjäkoulutuksen kehittämisessä ammattikorkeakouluissa, yliopistoissa ja muissa sitä tarjoavissa instituuteissa? Aineiston kerääminen on toteutettu kyselytutkimuksena, joka toteutettiin Oulun kauppakamarin jäsenistölle Digium-järjestelmässä. Kyselytutkimukseen vastasi 877 kutsun saaneesta 33. Tulosten yleistettävyys on heikko.
Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty aiempaa tutkimustietoa, ajantasaista lainsäädäntöä sekä oikeustieteellistä kirjallisuutta ja asiantuntijakirjoituksia. Työn kannalta keskeisimpiä lakeja ovat oikeustoimilaki (13.6.1929/228) ja kauppalaki (27.3.1987/355). Lähteinä on käytetty myös lain esitöitä, lainkäyttöratkaisuja sekä useita eri viranomaisjulkaisuja. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä on käytetty lainopillista ja kvantitatiivista menetelmää.
Yrittäjät ja yritysten edustajat ovat yleensä iäkkäitä miehiä, joilla on ylioppilastutkinto ja korkeakoulututkinto. He ovat toimineet yritysten johdossa useimmiten yli 20 vuotta, ja he ovat hankkineet yrittäjäkoulutuksensa kauppakamarin koulutuksista. Yrittäjäkoulutukseen haluttiin enemmän ajankohtaisten asioiden tuntemusta ja ammattitaitoa lisäävää koulutusta. Kyselyn vastaajat arvioivat sopimusosaamisensa hyväksi. Suurin tarve heillä on laskentatoimen, rahoituksen ja verotuksen jälkeen sopimusten riskinhallinnalliselle koulutukselle. Vastaajat olisivat valmiita osallistumaan mieluiten lyhyisiin, nimenomaisesti sopimusosaamiseen liittyviin koulutuksiin, joiden kokonaiskustannukset olisivat alle 300 euroa. Kouluttajilta edellytetään omaa sopimusosaamiseen liittyvää kokemusta, ja opetusmenetelmistä toivotuin oli oikeiden sopimusten analysointi case-tehtävien avulla. Korkeakoulujen ja muiden instituuttien tulisi ottaa opetussuunnitelmiinsa sopi-musosaamiseen liittyvää koulutusta, sillä erillisen yrittäjäkoulutuksen hankkiminen on harvinaista.
Opinnäytetyössä tarkastellaan pienten ja keskisuurten yritysten yrittäjien ja edustajien koulutustaustaa ja yrittäjäkoulutuksen tarpeellisuutta etenkin sopimusoikeudellisesta näkökulmasta. Opinnäytetyön kyselyn tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaiset ovat koulutuksen suunnittelun kannalta olennaiset vastaajien perustiedot? 2) Minkälainen koulutustausta vastaajilla on? 3) Miten vastaajat arvioivat olemassa olevan yrittäjäkoulutuksen? 4) Minkälainen koulutustarve vastaajilla omasta mielestään on? 5) Millä edellytyksin vastaajat osallistuisivat yrittäjäkoulutuksiin? 6) Miten opinnäytetyötä voisi hyödyntää yrittäjäkoulutuksen kehittämisessä ammattikorkeakouluissa, yliopistoissa ja muissa sitä tarjoavissa instituuteissa? Aineiston kerääminen on toteutettu kyselytutkimuksena, joka toteutettiin Oulun kauppakamarin jäsenistölle Digium-järjestelmässä. Kyselytutkimukseen vastasi 877 kutsun saaneesta 33. Tulosten yleistettävyys on heikko.
Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty aiempaa tutkimustietoa, ajantasaista lainsäädäntöä sekä oikeustieteellistä kirjallisuutta ja asiantuntijakirjoituksia. Työn kannalta keskeisimpiä lakeja ovat oikeustoimilaki (13.6.1929/228) ja kauppalaki (27.3.1987/355). Lähteinä on käytetty myös lain esitöitä, lainkäyttöratkaisuja sekä useita eri viranomaisjulkaisuja. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä on käytetty lainopillista ja kvantitatiivista menetelmää.
Yrittäjät ja yritysten edustajat ovat yleensä iäkkäitä miehiä, joilla on ylioppilastutkinto ja korkeakoulututkinto. He ovat toimineet yritysten johdossa useimmiten yli 20 vuotta, ja he ovat hankkineet yrittäjäkoulutuksensa kauppakamarin koulutuksista. Yrittäjäkoulutukseen haluttiin enemmän ajankohtaisten asioiden tuntemusta ja ammattitaitoa lisäävää koulutusta. Kyselyn vastaajat arvioivat sopimusosaamisensa hyväksi. Suurin tarve heillä on laskentatoimen, rahoituksen ja verotuksen jälkeen sopimusten riskinhallinnalliselle koulutukselle. Vastaajat olisivat valmiita osallistumaan mieluiten lyhyisiin, nimenomaisesti sopimusosaamiseen liittyviin koulutuksiin, joiden kokonaiskustannukset olisivat alle 300 euroa. Kouluttajilta edellytetään omaa sopimusosaamiseen liittyvää kokemusta, ja opetusmenetelmistä toivotuin oli oikeiden sopimusten analysointi case-tehtävien avulla. Korkeakoulujen ja muiden instituuttien tulisi ottaa opetussuunnitelmiinsa sopi-musosaamiseen liittyvää koulutusta, sillä erillisen yrittäjäkoulutuksen hankkiminen on harvinaista.