FAS-lasten erityistarpeet ja kuntoutus kouluiässä : Kirjallisuuskatsaus
Äkäslompolo, Hanna; Anttila, Henriikka (2013)
Äkäslompolo, Hanna
Anttila, Henriikka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013080814646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013080814646
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää alakouluikäisten FAS-lasten erityistarpeita ja kuntoutusvaihtoehtoja. Tavoitteena oli tuoda lisää ajankohtaista ja tutkittua tietoa FAS-lasten kanssa työskenteleville terveysalan ammattilaisille siitä, mitä erityistar-peita ja kuntoutusmahdollisuuksia alakouluikäisillä FAS-lapsilla on. Opinnäytetyö on osa Pohjanmaa-hankkeen Välittäjä-hanketta.
Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsausta ohjasivat kysymykset: Mitä erityistarpeita alakouluikäisillä FAS-lapsilla on? Miten hoitohenkilökunnan tulisi ottaa nämä huomioon? Miten FAS-lapsia kuntoutetaan?
Aineisto haettiin tutkimuskysymyksiin perustuvilla asiasanoilla. Opinnäytetyötyötä varten luettiin myös metodikirjallisuutta liittyen laadullisiin tutkimusmenetelmiin ja kirjallisuuskatsaukseen sekä erilaisia opinnäytetyöoppaita kattavan tietopaketin saamiseksi oikeaoppisen kirjallisuuskatsauksen tekemiseen. Hakukantoina olivat Aleksi, Cinahl, Plari, Medic ja Seitti. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset: 1. FAS-lasten erityistarpeiden huomioimisessa tärkeää on kasvun ja kehityksen tukeminen. FAS-lapset tarvitsevat paljon huomiota käytökseen ja keskittymiseen liittyvissä erityistarpeissa. Myös ympäristöllä, tuella ja valvonnalla on suuri merkitys FAS-lasten kehitykselle. 2. FAS-lasten yksilölliset tarpeet tulee huomioida hoitotyössä kokonaisvaltaisesti. Lapsen omia toiveita tulee kuunnella ja elämäntilanne huomioida. Konkreettiset ohjeet ja selkeät tavoitteet ovat tärkeitä. Hoitajan on tärkeää noudattaa ammattietiikkaa ja huolehtia oikeanlaisesta hoitoympäristöstä. 3. FAS-lasten kuntoutusta tuetaan yksilöllisellä ja lapsen kehitystä kokonaisvaltaisesti tukevilla kuntoutusmenetelmillä. Kuntoutuksessa korostuu moniammatillisuus sekä oireiden mukainen hoito erilaisin kuntoutus- ja terapiamuodoin.
Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsausta ohjasivat kysymykset: Mitä erityistarpeita alakouluikäisillä FAS-lapsilla on? Miten hoitohenkilökunnan tulisi ottaa nämä huomioon? Miten FAS-lapsia kuntoutetaan?
Aineisto haettiin tutkimuskysymyksiin perustuvilla asiasanoilla. Opinnäytetyötyötä varten luettiin myös metodikirjallisuutta liittyen laadullisiin tutkimusmenetelmiin ja kirjallisuuskatsaukseen sekä erilaisia opinnäytetyöoppaita kattavan tietopaketin saamiseksi oikeaoppisen kirjallisuuskatsauksen tekemiseen. Hakukantoina olivat Aleksi, Cinahl, Plari, Medic ja Seitti. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset: 1. FAS-lasten erityistarpeiden huomioimisessa tärkeää on kasvun ja kehityksen tukeminen. FAS-lapset tarvitsevat paljon huomiota käytökseen ja keskittymiseen liittyvissä erityistarpeissa. Myös ympäristöllä, tuella ja valvonnalla on suuri merkitys FAS-lasten kehitykselle. 2. FAS-lasten yksilölliset tarpeet tulee huomioida hoitotyössä kokonaisvaltaisesti. Lapsen omia toiveita tulee kuunnella ja elämäntilanne huomioida. Konkreettiset ohjeet ja selkeät tavoitteet ovat tärkeitä. Hoitajan on tärkeää noudattaa ammattietiikkaa ja huolehtia oikeanlaisesta hoitoympäristöstä. 3. FAS-lasten kuntoutusta tuetaan yksilöllisellä ja lapsen kehitystä kokonaisvaltaisesti tukevilla kuntoutusmenetelmillä. Kuntoutuksessa korostuu moniammatillisuus sekä oireiden mukainen hoito erilaisin kuntoutus- ja terapiamuodoin.