Salpalinjan rakentaminen Kaakkois-suomen alueella
Kaikkonen, Jaakko (2012)
Kaikkonen, Jaakko
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518570
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Salpa- linjan rakentaminen Kaakkois- Suomen alueella. Sitä käsitellään rakennustekniikkaa silmällä pitäen ja huomioon otetaan rakentamisen eri vaiheet.
Opinnäytetyöni sisältää yleisen osan, jossa käsittelen Salpalinjan taustoja ja suunnittelua. Toisessa osiossa käsitellään rakentamisen valmistelua ja täytäntöönpanoa. Se kattaa kantalinnoitteiden betonirakenteet, kuten bunkkerit, tykistön asemat ja pienemmät betoniset suojarakenteet. Oman kokonaisuutensa muodostavat myös kiviesteet, jotka kulkevat yhtenäisenä linjana neljässä rivissä läpi miltei koko Itä-Suomen alueen. Louhinta ja estekivien irroitus sekä käsittely ovat myös keskeisessä osassa työtäni, mukaan lukien suuret kaksikerroksiset luolastot, jotka oli tarkoitettu sotilaiden sidonta- ja lepotiloiksi. Lopuksi käsittelen rakentamisen kustannukset ja aikataulut sekä vertaan niitä nykypäivän rakennuskustannuksiin.
Kokonaisuudeltaan valtava Salpa-linja rakennettiin käsin, lihasvoimin, sillä koneista, rakennustarvikkeista ja rakentajista oli huutava pula, lopulta työt kuitenkin saatiin pääosiltaan valmiiksi.
Opinnäytetyöni sisältää yleisen osan, jossa käsittelen Salpalinjan taustoja ja suunnittelua. Toisessa osiossa käsitellään rakentamisen valmistelua ja täytäntöönpanoa. Se kattaa kantalinnoitteiden betonirakenteet, kuten bunkkerit, tykistön asemat ja pienemmät betoniset suojarakenteet. Oman kokonaisuutensa muodostavat myös kiviesteet, jotka kulkevat yhtenäisenä linjana neljässä rivissä läpi miltei koko Itä-Suomen alueen. Louhinta ja estekivien irroitus sekä käsittely ovat myös keskeisessä osassa työtäni, mukaan lukien suuret kaksikerroksiset luolastot, jotka oli tarkoitettu sotilaiden sidonta- ja lepotiloiksi. Lopuksi käsittelen rakentamisen kustannukset ja aikataulut sekä vertaan niitä nykypäivän rakennuskustannuksiin.
Kokonaisuudeltaan valtava Salpa-linja rakennettiin käsin, lihasvoimin, sillä koneista, rakennustarvikkeista ja rakentajista oli huutava pula, lopulta työt kuitenkin saatiin pääosiltaan valmiiksi.