”VALINNANVARAA KURSSITARJONNASSA OLISI RUNSAASTI, JOS VAIN EHTISIN SITÄ HYÖDYNTÄÄ.” : Mielipidekysely Kaukametsän opistosta 2012
Pietiläinen, Virpi (2013)
Pietiläinen, Virpi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081314669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081314669
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kajaanilaisten mielipiteitä Kaukametsän opistosta ja sen järjestämistä kursseista opiston toiminnan kehittämiseksi. Tutkimus on uusintatutkimus, sillä vastaavanlainen kysely toteutettiin vuonna 2008. Tutkimuksen tuloksia on verrattu aiempiin tuloksiin.
Tutkimuksen keskeisenä teorialähteenä on markkinointia, palvelujen markkinointia, palvelujen laatua, asiakassuuntautuneisuutta ja Y-sukupolvelle markkinointia käsittelevä kirjallisuus. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2012. Kyselylomake lähetettiin 2000 kajaanilaiselle viidestä eri ikäryhmästä. Jokaisesta ikäryhmästä oli poimittu 400 henkilöä satunnaisotannalla. Kyselyyn vastasi 452 henkilöä, joten tutkimuksen vastausprosentti oli 22,6 %.
Suurimmalla osalla vastaajista oli positiivinen mielikuva Kaukametsän opistosta. Opiston palveluja käyttäneet arvioivat opistoa useammin positiivisin adjektiivein kuin palveluja käyttämättömät vastaajat. Vastaajat olivat osallistuneet eniten kielten, liikunnan, yleissivistävien aineiden sekä tekstiilityön kursseihin. Vähiten vastauksia kyselyyn saatiin nuorimmalta vastaajaryhmältä, 20–24 -vuotiailta, ja naiset vastasivat miehiä useammin kaikissa ikäryhmissä. Vastaavanlainen jakauma todettiin myös vuoden 2008 tutkimuksessa.
Ajan puute oli eri ikä- ja sukupuoliryhmissä yleisin syy siihen, miksi opiston toimintaan ei osallistuttu. Nuoret vastaajat sanoivat muita useammin syyksi, että kurssit ovat liian kalliita tai että he eivät tunne opiston toimintaa. Miehet vastasivat naisia useammin, että he eivät löytäneet kurssiohjelmasta kiinnostavia kursseja.
Suosituimpia kurssitoiveita olivat kielten, liikunnan, kädentaitojen ja musiikin kurssit. Esitetyt kurssitoiveet toimivat apuna Kaukametsän opiston tulevan kurssiohjelman suunnittelussa. Fokusryhmä-keskusteluilla voitaisiin selvittää tarkemmin, millaiset kurssit innostaisivat nuoria aikuisia ja miehiä osallistumaan aktiivisemmin opiston toimintaan.
Tutkimuksen keskeisenä teorialähteenä on markkinointia, palvelujen markkinointia, palvelujen laatua, asiakassuuntautuneisuutta ja Y-sukupolvelle markkinointia käsittelevä kirjallisuus. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2012. Kyselylomake lähetettiin 2000 kajaanilaiselle viidestä eri ikäryhmästä. Jokaisesta ikäryhmästä oli poimittu 400 henkilöä satunnaisotannalla. Kyselyyn vastasi 452 henkilöä, joten tutkimuksen vastausprosentti oli 22,6 %.
Suurimmalla osalla vastaajista oli positiivinen mielikuva Kaukametsän opistosta. Opiston palveluja käyttäneet arvioivat opistoa useammin positiivisin adjektiivein kuin palveluja käyttämättömät vastaajat. Vastaajat olivat osallistuneet eniten kielten, liikunnan, yleissivistävien aineiden sekä tekstiilityön kursseihin. Vähiten vastauksia kyselyyn saatiin nuorimmalta vastaajaryhmältä, 20–24 -vuotiailta, ja naiset vastasivat miehiä useammin kaikissa ikäryhmissä. Vastaavanlainen jakauma todettiin myös vuoden 2008 tutkimuksessa.
Ajan puute oli eri ikä- ja sukupuoliryhmissä yleisin syy siihen, miksi opiston toimintaan ei osallistuttu. Nuoret vastaajat sanoivat muita useammin syyksi, että kurssit ovat liian kalliita tai että he eivät tunne opiston toimintaa. Miehet vastasivat naisia useammin, että he eivät löytäneet kurssiohjelmasta kiinnostavia kursseja.
Suosituimpia kurssitoiveita olivat kielten, liikunnan, kädentaitojen ja musiikin kurssit. Esitetyt kurssitoiveet toimivat apuna Kaukametsän opiston tulevan kurssiohjelman suunnittelussa. Fokusryhmä-keskusteluilla voitaisiin selvittää tarkemmin, millaiset kurssit innostaisivat nuoria aikuisia ja miehiä osallistumaan aktiivisemmin opiston toimintaan.