Ammattiopiston opiskelijoiden kokemuksia terveydenhoitajan antamasta terveysneuvonnasta
Pirneskoski, Pia (2013)
Pirneskoski, Pia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082814818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082814818
Tiivistelmä
Terveyskasvatus on terveyden edistämistä kasvatuksen keinoin. Terveyskasvatuksessa on keskeistä terveellisten elämäntapojen korostaminen ja tiedon välitys. Terveyskeskustelu on yksi tärkeimmistä terveyden edistämisen työmenetelmistä, jossa opiskelija ja terveydenhoitaja kohtaavat vuorovaikutussuhteessa toisensa. Terveyskeskustelun tavoiteena on opiskelijan tarpeen kuuleminen ja siihen vastaaminen.
Tutkimus toteutettiin Länsi-Suomen alueella ammatillisessa oppilaitoksessa 1. ja 2. vuoden opiskelijoille laadullisena ryhmähaastattelututkimuksena. Tutkimukseen osallistui kuusi eri ryhmää liiketalouden ja viestinnän alalta, hoiva- ja palvelualalta, ravitsemisalalta sekä tekniikan alalta. Haastatteluryhmissä oli 5-7 opiskelijaa. Tarkoituksena oli selvittää ammattiopiston opiskelijoiden kokemuksia terveydenhoitajan antamasta terveysneuvonnasta. Tutkimuksessa opiskelijat määrittelevät, mitä terveysneuvonta on, mitä kokemuksia heillä on terveysneuvonnasta ja mitä toiveita heillä on terveydenhoitajan toimintaan koululla.
Tuloksista nousi esiin, että terveysneuvonnan tulee olla opiskelijan tarpeista lähtevää, jaettavan tiedon tulee olla ajantasaista ja oikea-aikaista. Seksuaaliterveyden tiedot tulee käsitellä yläkoulun aikana, kun seksuaaliterveydenasiat tulevat ajankohtaiseksi. Terveydenhoitajan näkyvyyttä koululla tulee lisätä ja hänen tavoitettavuuttaan koululla tulee parantaa. Terveydenhoitajan vastaanotolle oli vaikea päästä pitkien jonojen ja lyhyiden vastaanottoaikojen vuoksi.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat, että uusia innovatiivisia terveysneuvonnan menetelmiä pitää luoda ja mahdollistaa. Tarvitaan myös lisää opiskelijoiden tarpeisiin ja toiveisiin suuntautuvaa tutkimusta sekä opiskeluterveydenhuollon kehittämistoimintaan tulee suunnata resursseja. Opiskelijoiden tarpeen kuuleminen mahdollistaa asiakaslähtöisen terveysneuvonnan.
Tutkimus toteutettiin Länsi-Suomen alueella ammatillisessa oppilaitoksessa 1. ja 2. vuoden opiskelijoille laadullisena ryhmähaastattelututkimuksena. Tutkimukseen osallistui kuusi eri ryhmää liiketalouden ja viestinnän alalta, hoiva- ja palvelualalta, ravitsemisalalta sekä tekniikan alalta. Haastatteluryhmissä oli 5-7 opiskelijaa. Tarkoituksena oli selvittää ammattiopiston opiskelijoiden kokemuksia terveydenhoitajan antamasta terveysneuvonnasta. Tutkimuksessa opiskelijat määrittelevät, mitä terveysneuvonta on, mitä kokemuksia heillä on terveysneuvonnasta ja mitä toiveita heillä on terveydenhoitajan toimintaan koululla.
Tuloksista nousi esiin, että terveysneuvonnan tulee olla opiskelijan tarpeista lähtevää, jaettavan tiedon tulee olla ajantasaista ja oikea-aikaista. Seksuaaliterveyden tiedot tulee käsitellä yläkoulun aikana, kun seksuaaliterveydenasiat tulevat ajankohtaiseksi. Terveydenhoitajan näkyvyyttä koululla tulee lisätä ja hänen tavoitettavuuttaan koululla tulee parantaa. Terveydenhoitajan vastaanotolle oli vaikea päästä pitkien jonojen ja lyhyiden vastaanottoaikojen vuoksi.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat, että uusia innovatiivisia terveysneuvonnan menetelmiä pitää luoda ja mahdollistaa. Tarvitaan myös lisää opiskelijoiden tarpeisiin ja toiveisiin suuntautuvaa tutkimusta sekä opiskeluterveydenhuollon kehittämistoimintaan tulee suunnata resursseja. Opiskelijoiden tarpeen kuuleminen mahdollistaa asiakaslähtöisen terveysneuvonnan.