Ratio/Irratio : Kriittistä pohdintaa rationaalisen ja irrationaalisen suhteesta länsimaisten taide- ja tiedeinstituutioiden tiedonmuodostuksessa
Kinnunen, Sami (2013)
Kinnunen, Sami
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090314937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090314937
Tiivistelmä
Tämä kolmesta teemoiltaan toisiinsa kytkeytyvästä esseestä koostuva kirjallinen opinnäytetyö pyrkii avaamaan näkökulmia vaihtelevista käsitteellisistä lähtökohdista inhimillisen ja institutionaalisen tiedonmuodostuksen ongelmiin.
Huomioita tietoteoreettisista virhelähteistä sovelletaan luonnosteltaessa rationaalisen ja irrationaalisen aineksen yhteenkietoutumista taide- ja taidemusiikki-instituutioiden käsitystenmuodostuksen perinteessä. Yhteismitallisuuden ja yhteismitattomuuden suhde sekä uutta luovien ja säilyttävien pyrkimysten ristiriidat ilmenevät paitsi käsityöläiseetoksen ja romanttisen nerokultin välisenä kontrastina myös musiikinhistoriaa ja -teoriaa koskevien käsitysten yhtäältä järkiperäistävinä ja toisaalta mystifioivina tendensseinä. Myös käsitysten ja niiden sovellutusten eettisiä ja pedagogisia implikaatioita pyritään pohtimaan.
Esseitä läpäisevä teema, rationaalisen ja irrationaalisen dialektinen suhde, kertautuu työssä usealla tasolla. Lukuteorian rationaali- ja irrationaalilukujen välinen käsitteellinen kuilu on läsnä paitsi kysymyksenä erilaisten kosmologiakäsitysten olettamien universaalien luonnonvakioiden matemaattisesta luonteesta myös taideteoreettiseen tiedonmuodostukseen juurtuneena myyttisenä suhteena, jonka toisinaan perusteettoman ja fetisistisenkin käytön kriittiseen tarkasteluun edellä tehtyjä huomioita lopulta viimeisessä esseessä sovelletaan.
Eräiden myös musiikkioppilaitosinstituution ja musiikkipedagogiprofession perinteissä vaikuttavien tiedonmuodostustapojen todetaan olevan osin yhteensopimattomia mm. voimassaolevissa opetussuunnitelman perusteissa (2002) julkilausuttujen oppilaan kokonaiskehitykselliselle asetettujen kasvatustavoitteiden kanssa.
Huomioita tietoteoreettisista virhelähteistä sovelletaan luonnosteltaessa rationaalisen ja irrationaalisen aineksen yhteenkietoutumista taide- ja taidemusiikki-instituutioiden käsitystenmuodostuksen perinteessä. Yhteismitallisuuden ja yhteismitattomuuden suhde sekä uutta luovien ja säilyttävien pyrkimysten ristiriidat ilmenevät paitsi käsityöläiseetoksen ja romanttisen nerokultin välisenä kontrastina myös musiikinhistoriaa ja -teoriaa koskevien käsitysten yhtäältä järkiperäistävinä ja toisaalta mystifioivina tendensseinä. Myös käsitysten ja niiden sovellutusten eettisiä ja pedagogisia implikaatioita pyritään pohtimaan.
Esseitä läpäisevä teema, rationaalisen ja irrationaalisen dialektinen suhde, kertautuu työssä usealla tasolla. Lukuteorian rationaali- ja irrationaalilukujen välinen käsitteellinen kuilu on läsnä paitsi kysymyksenä erilaisten kosmologiakäsitysten olettamien universaalien luonnonvakioiden matemaattisesta luonteesta myös taideteoreettiseen tiedonmuodostukseen juurtuneena myyttisenä suhteena, jonka toisinaan perusteettoman ja fetisistisenkin käytön kriittiseen tarkasteluun edellä tehtyjä huomioita lopulta viimeisessä esseessä sovelletaan.
Eräiden myös musiikkioppilaitosinstituution ja musiikkipedagogiprofession perinteissä vaikuttavien tiedonmuodostustapojen todetaan olevan osin yhteensopimattomia mm. voimassaolevissa opetussuunnitelman perusteissa (2002) julkilausuttujen oppilaan kokonaiskehitykselliselle asetettujen kasvatustavoitteiden kanssa.