Global wine market in the hands of the millennials : how France lost its predominance
Mäkelä, Niina (2013)
Mäkelä, Niina
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013083114864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013083114864
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja analysoida toimintamallien muutoksia kansainvälisillä viinimarkkinoilla vuosituhannen vaihteessa ja sitä miten nämä muutokset mahdollisesti ovat vaikuttaneet nykyiseen kilpailuasetelmaan eri viinintuottajamaiden kesken. Keskeisenä tarkastelun ja vertailun kohteena ovat niin kutsutut uuden (Chile, USA, Australia, Argentiina, Etelä- Afrikka) ja vanhan mailman (Ranska, Saksa, Italia, Espanja, Portugali) viinintuottajamaat.
Kansainälinen viinikauppa on kokenut huomattavan määrän merkittäviä muutoksia vuosituhannen vaihteeseen tultaessa. Nämä muutokset ovat pakottaneet useita, etenkin eurooppalaisia viinintuottajia arvioimaan toimintamallejaan uudessa valossa. Menestyäkseen, heidän on ollut pakko avartaa näkökantojansa ja toimintamallejansa soveltumaan paremmin kiristyvään kansainväliseen kilpailuun. Avautuneet kansainväliset viinimarkkinat ovat tuoneet mukanaan uusia toimijoita perinteisten eurooppalaisten viinintuottajamaiden rinnalle. Nämä uuden maailman tuottajamaat kuten esimerkiksi Australia, Chile, Argentina ja Yhdysvallat ovat onnistuneet odotettua paremmin uudessa kilpailuasetelmassa. Nämä maat ovat osanneet mukautua modernin kansainvälisen kaupan haasteisiin ja uusiutuviin kulutustottumuksiin. Toisin kuten monet Euroopan viinintuottajamaat, joiden myynti on kokenut huomattaviakin takaiskuja viimevuosina.
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena on määrittää kansainvälisiä viinimarkkinoita merkittävimmin koskeneet muutokset. Näitä muutoksia ja niiden vaikutuksia tärkeimpien viinintuottajamaiden asemaan nykyisillä markkinoilla käydään lävitse opinnäytetyön teoriaosassa. Teoriaosio kattaa työn neljä ensimmäistä kappaletta. Parhaan mahdollisen kokonaiskuvan ja syvemmän ymmärryksen saamiseksi, työn teoriaosaa varten suoritettiin artikkelikatsaus. Tämän katsauksen pohjalta pystyttiin määrittämään työn teoriaosassa läpikäydyt muutokset.
Viimeisessä viidennessä kappaleessa läpikäydään laadullisen tutkimuksen tulokset. Opinnäytetyötä varten suoritetussa laadullisessa tutkimuksessa käytettiin kyselyä. Kysely toteutettiin nuorten, vuosina 1977- 1999 syntyneiden viininkuluttajien keskuudessa. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa vastanneiden viininkulutus ja -ostokäyttäytymistä. Artikkelikatsausta tehtäessä kävi ilmi, että nuoret olisivat seuraava merkittävä kuluttajaryhmä, joten oli tärkeää selvittää miten muutokset viinintuottajien toimintatavoissa mahdollisesti heijastuvat näihin nuoriin kuluttajiin.
Kansainälinen viinikauppa on kokenut huomattavan määrän merkittäviä muutoksia vuosituhannen vaihteeseen tultaessa. Nämä muutokset ovat pakottaneet useita, etenkin eurooppalaisia viinintuottajia arvioimaan toimintamallejaan uudessa valossa. Menestyäkseen, heidän on ollut pakko avartaa näkökantojansa ja toimintamallejansa soveltumaan paremmin kiristyvään kansainväliseen kilpailuun. Avautuneet kansainväliset viinimarkkinat ovat tuoneet mukanaan uusia toimijoita perinteisten eurooppalaisten viinintuottajamaiden rinnalle. Nämä uuden maailman tuottajamaat kuten esimerkiksi Australia, Chile, Argentina ja Yhdysvallat ovat onnistuneet odotettua paremmin uudessa kilpailuasetelmassa. Nämä maat ovat osanneet mukautua modernin kansainvälisen kaupan haasteisiin ja uusiutuviin kulutustottumuksiin. Toisin kuten monet Euroopan viinintuottajamaat, joiden myynti on kokenut huomattaviakin takaiskuja viimevuosina.
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena on määrittää kansainvälisiä viinimarkkinoita merkittävimmin koskeneet muutokset. Näitä muutoksia ja niiden vaikutuksia tärkeimpien viinintuottajamaiden asemaan nykyisillä markkinoilla käydään lävitse opinnäytetyön teoriaosassa. Teoriaosio kattaa työn neljä ensimmäistä kappaletta. Parhaan mahdollisen kokonaiskuvan ja syvemmän ymmärryksen saamiseksi, työn teoriaosaa varten suoritettiin artikkelikatsaus. Tämän katsauksen pohjalta pystyttiin määrittämään työn teoriaosassa läpikäydyt muutokset.
Viimeisessä viidennessä kappaleessa läpikäydään laadullisen tutkimuksen tulokset. Opinnäytetyötä varten suoritetussa laadullisessa tutkimuksessa käytettiin kyselyä. Kysely toteutettiin nuorten, vuosina 1977- 1999 syntyneiden viininkuluttajien keskuudessa. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa vastanneiden viininkulutus ja -ostokäyttäytymistä. Artikkelikatsausta tehtäessä kävi ilmi, että nuoret olisivat seuraava merkittävä kuluttajaryhmä, joten oli tärkeää selvittää miten muutokset viinintuottajien toimintatavoissa mahdollisesti heijastuvat näihin nuoriin kuluttajiin.