Tukilasten vanhempien käsityksiä päiväkodin integroidusta erityisryhmästä
Naukkarinen, Laura (2013)
Naukkarinen, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090414962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090414962
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille tukilasten vanhempien käsityksiä päiväkodin integroidusta erityisryhmästä. Tutkimuksen tavoitteena oli, että päiväkodin henkilökunta voisi tutkimustulosten avulla kehittää omia toimintatapojaan. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli erään päiväkodin integroitu erityisryhmä.
Tutkimuksen teoriapohjan muodostivat varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, varhaiserityiskasvatus, integroitu erityisryhmä sekä aiheesta aikaisemmin tehdyt tutkimukset. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto hankittiin puolistukturoidun teemahaastattelun avulla ja analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan vanhemmat kokivat integroidusta erityisryhmästä saadun ensitiedon pääosin riittäväksi. Tulosten mukaan vanhemmilla ei ollut erityisen paljon ennakko-odotuksia ryhmää kohtaan. Kokemukset ryhmästä olivat suurimmaksi osaksi positiivisia. Yhdeksi integroidun ryhmän hyväksi puoleksi koettiin suvaitsevaisuuteen kasvaminen. Kasvatuskumppanuuteen ja sen toimimiseen oltiin tyytyväisiä. Tärkeinä asioina kasvatuskumppanuudessa mainittiin päivittäiset keskustelut ja avoin kommunikaatio.
Tutkimuksen teoriapohjan muodostivat varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, varhaiserityiskasvatus, integroitu erityisryhmä sekä aiheesta aikaisemmin tehdyt tutkimukset. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto hankittiin puolistukturoidun teemahaastattelun avulla ja analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan vanhemmat kokivat integroidusta erityisryhmästä saadun ensitiedon pääosin riittäväksi. Tulosten mukaan vanhemmilla ei ollut erityisen paljon ennakko-odotuksia ryhmää kohtaan. Kokemukset ryhmästä olivat suurimmaksi osaksi positiivisia. Yhdeksi integroidun ryhmän hyväksi puoleksi koettiin suvaitsevaisuuteen kasvaminen. Kasvatuskumppanuuteen ja sen toimimiseen oltiin tyytyväisiä. Tärkeinä asioina kasvatuskumppanuudessa mainittiin päivittäiset keskustelut ja avoin kommunikaatio.