Erään erikoisliikkeen markkinointiviestinnän kartoitus
Kaappola, Pirjo (2009)
Kaappola, Pirjo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912127751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912127751
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä selvitys Länsi-Suomessa toimivalle erikoisliikkeelle markkinointiviestinnän erilaisista käyttömahdollisuuksista. Yritys on toiminut alalla jo useita vuosikymmeniä. Nykyinen yrittäjä on vastannut liikkeen toiminnasta noin kymmenen vuoden ajan.
Työn avulla selvitettiin, mitä markkinoinnin keinoja yritys käyttää tällä hetkellä sekä millä tavalla markkinointiviestintää voisi tulevaisuudessa kehittää ja tehostaa. Yrittäjän kanssa käydyt keskustelut antoivat selkeän lähtökohdan, mitä asioita oli tarpeen painottaa tämän kartoituksen tekemisessä.
Yrityksen tuotteiden, palvelun ja yrityskuvan tarkastelussa käytettiin SWOT-analyysiä, jonka avulla on mahdollisuus hyödyntää yrityksen vahvuudet ja eliminoida havaitut heikkoudet. Analyysin avulla pyritään myös kartoittamaan tulevaisuuden mahdollisuuksia ja uhkia. Ulkoisten lähtökohta-analyysien avulla haettiin tietoa yrityksen tämänhetkisestä markkina-, toiminta- ja kilpailijaympäristöstä, joka todettiin suhteellisen vakaaksi mutta haastavaksi.
Keskusteluissa kaavailtiin markkinointiviestintään uusia ja vaihtoehtoisia menetelmiä sekä kanavia, joiden käyttökelpoisuuteen yrittäjä tutustuu lähitulevaisuudessa. Mediamainonnan käytetyin väline yrityksellä on lehti-ilmoittelu, mutta kartoituksen avulla löydettiin muita vaihtoehtoisia menetelmiä. Tärkein kehityskohde yrittäjän mukaan on yrityksen verkkosivujen toimivuuden ja visuaalisuuden parantaminen. Lisäksi yrityksen viestintä integroidaan eli markkinoinnin keinot ja elementit yhdenmukaistetaan ja suunnitellaan toisiaan tukeviksi. Markkinointiviestinnän kartoitus onnistui tavoitteissaan, koska yrittäjä sai tarpeellisen tietopaketin tulevaisuuden markkinointitoimintojen kehittämiseen.
Työn avulla selvitettiin, mitä markkinoinnin keinoja yritys käyttää tällä hetkellä sekä millä tavalla markkinointiviestintää voisi tulevaisuudessa kehittää ja tehostaa. Yrittäjän kanssa käydyt keskustelut antoivat selkeän lähtökohdan, mitä asioita oli tarpeen painottaa tämän kartoituksen tekemisessä.
Yrityksen tuotteiden, palvelun ja yrityskuvan tarkastelussa käytettiin SWOT-analyysiä, jonka avulla on mahdollisuus hyödyntää yrityksen vahvuudet ja eliminoida havaitut heikkoudet. Analyysin avulla pyritään myös kartoittamaan tulevaisuuden mahdollisuuksia ja uhkia. Ulkoisten lähtökohta-analyysien avulla haettiin tietoa yrityksen tämänhetkisestä markkina-, toiminta- ja kilpailijaympäristöstä, joka todettiin suhteellisen vakaaksi mutta haastavaksi.
Keskusteluissa kaavailtiin markkinointiviestintään uusia ja vaihtoehtoisia menetelmiä sekä kanavia, joiden käyttökelpoisuuteen yrittäjä tutustuu lähitulevaisuudessa. Mediamainonnan käytetyin väline yrityksellä on lehti-ilmoittelu, mutta kartoituksen avulla löydettiin muita vaihtoehtoisia menetelmiä. Tärkein kehityskohde yrittäjän mukaan on yrityksen verkkosivujen toimivuuden ja visuaalisuuden parantaminen. Lisäksi yrityksen viestintä integroidaan eli markkinoinnin keinot ja elementit yhdenmukaistetaan ja suunnitellaan toisiaan tukeviksi. Markkinointiviestinnän kartoitus onnistui tavoitteissaan, koska yrittäjä sai tarpeellisen tietopaketin tulevaisuuden markkinointitoimintojen kehittämiseen.