Yritys Oy:n verkkokauppaprosessi
Virolainen, Sani (2013)
Virolainen, Sani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090514991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090514991
Tiivistelmä
Toimeksiantajayritys oli hiljattain avannut verkkokaupan ja kaipasi tietoa verkkokaupan prosesseista. Opinnäytetyön aiheeksi tuli Yritys Oy:n verkkokauppaprosessin eri vaiheiden kuvaaminen. Työn tavoitteena oli selvittää, millainen on nykypäivän verkkokauppaprosessi ja millainen on verkkokauppaprosessi kohdeyrityksessä.
Työ toteutettiin perehtymällä ensin alan kirjallisuuteen, ajankohtaisiin artikkeleihin ja alan asiantuntijoiden blogeihin. Näiden avulla koottiin yleistä tietoa verkkokaupasta, sen nykytilasta ja verkkokaupan tulevaisuudesta. Kohdeyrityksen verkkokauppaprosessin hahmot-tamisessa käytettiin apuna yrityksen omaa materiaalia, havainnointia ja työntekijöiden haastatteluja. Yrityksen omasta materiaalista tehdyt havainnot eivät sisälly julkistettavaan opinnäytetyön versioon. Sanallisen prosessikuvauksen lisäksi kohdeyrityksen verkkokaup-paprosessista tehtiin Blueprint-malli, joka löytyy liitteestä 1.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että verkkokaupan suosio kasvaa edelleen ja yhä useampi kuluttaja tekee verkkokauppaostoksia. Verkkokauppa on yritykselle jo lähes välttämätön ja voi puuttuessaan karsia osan potentiaalisista asiakkaista. Verkkokaupalta kaivataan monimuotoisuutta. Verkkokauppaprosessissa painotetaan automaatiota ja reaaliaikaista asiakaspalvelua. Verkkokauppaprosessin tulee olla kuluttajan näkökulmasta helppo.
Työ toteutettiin perehtymällä ensin alan kirjallisuuteen, ajankohtaisiin artikkeleihin ja alan asiantuntijoiden blogeihin. Näiden avulla koottiin yleistä tietoa verkkokaupasta, sen nykytilasta ja verkkokaupan tulevaisuudesta. Kohdeyrityksen verkkokauppaprosessin hahmot-tamisessa käytettiin apuna yrityksen omaa materiaalia, havainnointia ja työntekijöiden haastatteluja. Yrityksen omasta materiaalista tehdyt havainnot eivät sisälly julkistettavaan opinnäytetyön versioon. Sanallisen prosessikuvauksen lisäksi kohdeyrityksen verkkokaup-paprosessista tehtiin Blueprint-malli, joka löytyy liitteestä 1.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että verkkokaupan suosio kasvaa edelleen ja yhä useampi kuluttaja tekee verkkokauppaostoksia. Verkkokauppa on yritykselle jo lähes välttämätön ja voi puuttuessaan karsia osan potentiaalisista asiakkaista. Verkkokaupalta kaivataan monimuotoisuutta. Verkkokauppaprosessissa painotetaan automaatiota ja reaaliaikaista asiakaspalvelua. Verkkokauppaprosessin tulee olla kuluttajan näkökulmasta helppo.