Kansalaispalveluiden muutokset Suomen Tukholman suurlähetystössä 2002 - 2012
Tuokko, Meri-Annina (2013)
Tuokko, Meri-Annina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090915047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090915047
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomen Tukholman suurlähetystölle, joka kuuluu Suomen ulkoasiainhallinnon edustusverkkoon. Idea opinnäytetyön aiheesta sai alkunsa korkeakouluharjoittelustani Suomen Tukholman suurlähetystön konsulaatissa kesällä 2012.
Opinnäytetyön aiheena on kansalaispalveluiden hoidon muutokset Suomen Tukholman suurlähetystössä vuosina 2002 - 2012. Työn tavoitteena oli selvittää miten passi- ja kansalaisuuslain muutokset ovat vaikuttaneet suurlähetystön toimintaan. Lisäksi työssä tutkittiin miten kansalaispalveluiden tarve on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana suomalaisväestössä Ruotsissa ja mitä vaikutuksia sosiaalisen median käyttöönotolla on ollut.
Keskeisimpiä käsitteitä ovat Suomen ulkomaan edustustojen kansalaispalvelut ja siihen kuuluvat konsulipalvelut, kansalaisuusasiat, maahantuloasiat eli oleskelulupien ja viisumeiden myöntäminen sekä passin myöntäminen. Opinnäytetyön aineistona on käytetty lakeja, hallituksen esityksiä, viranomaisten internet sivustoja sekä haastateltavien kertomia tietoja. Tutkimusmenetelmänä oli lainoppi ja laadullinen tutkimus.
Passilain muutokset ovat nähtävissä passien käsittely –ja toimitusajoissa sekä käytettävässä tekniikassa. Kansalaisuuslain muutokset vaikuttivat hetkellisesti kansalaisuusilmoitusten määrään ja osittain myös passihakemusten määrään. Kansalaispalvelut eivät ole muuttuneet, mutta Ruotsissa asuva suomalaisväestö on ikääntynyt ja siten konsulipalvelut, kuten kuolintapaukset ja jäämistöasiat ovat lisääntyneet. Sosiaalisen median käyttöönoton myötä viestintämahdollisuudet ovat lisääntyneet. Sosiaalisen median kanavia käytetään muun tiedottamisen lisäksi myös kriisiviestintään.
Passi –ja kansalaisuuslain muutokset ovat vaikuttaneet suurlähetystön toimintaan laaja-alaisesti. Lakimuutokset ovat vaikuttaneet edustustojen käyttämiin tekniikkoihin ja asioiden käsittelyaikoihin sekä toimintamalleihin ja yksittäisten työntekijöiden työtehtäviin. Lakimuutokset koettiin pääosin positiivisina asioina.
Opinnäytetyön aiheena on kansalaispalveluiden hoidon muutokset Suomen Tukholman suurlähetystössä vuosina 2002 - 2012. Työn tavoitteena oli selvittää miten passi- ja kansalaisuuslain muutokset ovat vaikuttaneet suurlähetystön toimintaan. Lisäksi työssä tutkittiin miten kansalaispalveluiden tarve on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana suomalaisväestössä Ruotsissa ja mitä vaikutuksia sosiaalisen median käyttöönotolla on ollut.
Keskeisimpiä käsitteitä ovat Suomen ulkomaan edustustojen kansalaispalvelut ja siihen kuuluvat konsulipalvelut, kansalaisuusasiat, maahantuloasiat eli oleskelulupien ja viisumeiden myöntäminen sekä passin myöntäminen. Opinnäytetyön aineistona on käytetty lakeja, hallituksen esityksiä, viranomaisten internet sivustoja sekä haastateltavien kertomia tietoja. Tutkimusmenetelmänä oli lainoppi ja laadullinen tutkimus.
Passilain muutokset ovat nähtävissä passien käsittely –ja toimitusajoissa sekä käytettävässä tekniikassa. Kansalaisuuslain muutokset vaikuttivat hetkellisesti kansalaisuusilmoitusten määrään ja osittain myös passihakemusten määrään. Kansalaispalvelut eivät ole muuttuneet, mutta Ruotsissa asuva suomalaisväestö on ikääntynyt ja siten konsulipalvelut, kuten kuolintapaukset ja jäämistöasiat ovat lisääntyneet. Sosiaalisen median käyttöönoton myötä viestintämahdollisuudet ovat lisääntyneet. Sosiaalisen median kanavia käytetään muun tiedottamisen lisäksi myös kriisiviestintään.
Passi –ja kansalaisuuslain muutokset ovat vaikuttaneet suurlähetystön toimintaan laaja-alaisesti. Lakimuutokset ovat vaikuttaneet edustustojen käyttämiin tekniikkoihin ja asioiden käsittelyaikoihin sekä toimintamalleihin ja yksittäisten työntekijöiden työtehtäviin. Lakimuutokset koettiin pääosin positiivisina asioina.