Sisustus Ilo sosiaaliseen mediaan
Sironen, Laura (2009)
Sironen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168113
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Jyväskylässä sijaitseva design-tuotteita myyvä sisustusliike Sisustus Ilo. Sisustus Ilo on muuttanut uusiin toimitiloihin ja työn motiivina oli tutkia, kuinka uuden yrityksen tunnettuutta voidaan lisätä pienellä budjetilla.
Sosiaalinen media on polttava ja ajankohtainen aihe, joka tuo mukanaan runsaasti mahdollisuuksia markkinointiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Sisustus Ilo voi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa. Jotta osattaisiin hyödyntää sosiaalista mediaa Sisustus Ilolle parhaalla tavalla, oli ensin selvitettävä onko Sisustus Ilo Internetissä ja millaisia sisustussivustoja Internetissä on.
Tutkimusmetodiksi on valittu kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Internetin suuren tietomäärän vuoksi joitakin asioita esitetään myös numeerisesti. Tutkimusaineistona on käytetty Internetin sähköistä materiaalia, jota ovat tuottaneet niin yksityishenkilöt kuin yrityksetkin. Aineisto koostuu Internet-sivuista, yhteisöistä, blogeista, kuvista ja linkeistä. Aineistoa on kerätty harkinnanvaraisesti. Aineiston keruussa on käytetty apuna Google-hakupelvelua, Goole Alerts -palvelua, Blogilista-sivustoa, Facebook-yhteisöpalvelua, Flickr-sivustoa sekä Delicious-linkkihakemistoa. Tutkimuksesta on rajattu pois erilaiset Wikipediat, virtuaalimaailmat, MySpace ja Twitter.
Tutkimuksesta ilmeni, että Sisustus Ilo ei ole tällä hetkellä Internetissä. Sisustus Ilon markkinoinnin kannalta olisi keskeistä löytää Internetistä sisustamiseen keskittyneet tiiviit yhteisöt ja päästä vuoropuheluun asiakkaiden kanssa. Tähän voidaan päästä esimerkiksi blogia ja Facebookia hyväksi käyttäen. Lisäksi kannattaa osallistua aktiivisesti muiden yhteisöjen keskusteluihin. Internetissä mikä tahansa on mahdollista ja vuorovaikutteisuus on avainsana. Mukaan lähteminen ei edellytä suurta budjettia, vaan innostusta ja ripausta rohkeutta.
Sosiaalinen media on polttava ja ajankohtainen aihe, joka tuo mukanaan runsaasti mahdollisuuksia markkinointiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Sisustus Ilo voi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa. Jotta osattaisiin hyödyntää sosiaalista mediaa Sisustus Ilolle parhaalla tavalla, oli ensin selvitettävä onko Sisustus Ilo Internetissä ja millaisia sisustussivustoja Internetissä on.
Tutkimusmetodiksi on valittu kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Internetin suuren tietomäärän vuoksi joitakin asioita esitetään myös numeerisesti. Tutkimusaineistona on käytetty Internetin sähköistä materiaalia, jota ovat tuottaneet niin yksityishenkilöt kuin yrityksetkin. Aineisto koostuu Internet-sivuista, yhteisöistä, blogeista, kuvista ja linkeistä. Aineistoa on kerätty harkinnanvaraisesti. Aineiston keruussa on käytetty apuna Google-hakupelvelua, Goole Alerts -palvelua, Blogilista-sivustoa, Facebook-yhteisöpalvelua, Flickr-sivustoa sekä Delicious-linkkihakemistoa. Tutkimuksesta on rajattu pois erilaiset Wikipediat, virtuaalimaailmat, MySpace ja Twitter.
Tutkimuksesta ilmeni, että Sisustus Ilo ei ole tällä hetkellä Internetissä. Sisustus Ilon markkinoinnin kannalta olisi keskeistä löytää Internetistä sisustamiseen keskittyneet tiiviit yhteisöt ja päästä vuoropuheluun asiakkaiden kanssa. Tähän voidaan päästä esimerkiksi blogia ja Facebookia hyväksi käyttäen. Lisäksi kannattaa osallistua aktiivisesti muiden yhteisöjen keskusteluihin. Internetissä mikä tahansa on mahdollista ja vuorovaikutteisuus on avainsana. Mukaan lähteminen ei edellytä suurta budjettia, vaan innostusta ja ripausta rohkeutta.