Linja-autonkuljettajan työyhteisön tuki : Case: Kuopion Liikenne Oy
Sand, Riku (2013)
Sand, Riku
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015140
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on kokonaisuus, joka koostuu monista asioista, kuten oikeudenmukaisesta johtamisesta, osaamisen kehittämisestä, työssä onnistumista tukevasta työyhteisöstä, vuorovaikutteisesta toimintatavasta ja työntekijän terveydestä. Tässä opinnäytetyössä keskitytään kuitenkin vain yhteen osa-alueeseen eli työyhteisön tukeen. Työyhteisön tuella viitataan työpaikan ihmissuhteisiin ja vuorovaikutukseen liittyviin asioihin. Näistä muodostuu työyhteisön sosiaalinen pääoma.
Hyvä työilmapiiri ja toimivat ihmissuhteet työpaikalla ovat keskeisiä työn voimavaratekijöitä. Työntekijän kokema työyhteisön tuki ilmenee havaintona siitä, kuinka työyhteisö arvostaa hänen työpanosta ja välittää hänen mielipiteistä. Työyhteisön tuki lisää esimerkiksi työhön sitoutumista ja sillä on vaikutusta toiminnasta syntyviin kustannuksiin. Mikäli työntekijöiden työkykyyn voidaan vaikuttaa jo varhaisessa vaiheessa, on todennäköistä, että sairastumisista ja ennenaikaisista eläköitymisistä syntyvät kustannukset jäävät pienemmiksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tärkeänä esimerkkiyrityksen linja-autonkuljettajat pitävät työyhteisön tukea ja toisaalta, kuinka tyytyväisiä he ovat yrityksessä ilmenevään työyhteisön tukeen. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin osana laajempaa työhyvinvoinnin kyselytutkimusta. Kysely suunnattiin kaikille esimerkkiyrityksen noin 200 linja-autonkuljettajalle. Vastausprosentiksi saatiin 96 prosenttia, joten tutkimuksen tulokset kuvaavat hyvin esimerkkiyrityksen henkilöstön mielipidettä työyhteisön tuesta. Tutkimus toteutettiin vuorovaikutteisena prosessina vastaajien kanssa. Vastaajilta selvitettiin etukäteen mielipiteitä asiaan liittyen ja kyselyn tuloksia käsiteltiin ryhmissä.
Tutkimus osoittaa, että esimerkkiyrityksen linja-autonkuljettajat pitävät työyhteisön tukea tärkeänä osana työhyvinvointia, ja että työyhteisön tuki on yrityksessä hyvällä tasolla. Esimerkkiyrityksellä on kolme toimipistettä Pohjois-Savossa. Tuloksien mukaan pienemmissä toimipisteissä työyhteisön tukea koettiin olevan enemmän kuin suuressa toimipisteessä. Pienemmissä toimipisteissä vastaajien odotukset ja arvio nykytilasta asiaan liittyen kohtasivat paremmin. Opinnäytetyön lopussa on listattuna muutamia toimenpidesuosituksia, joilla esimerkkiyrityksen työyhteisön tuki saadaan hyvältä tasolta vielä paremmaksi.
Hyvä työilmapiiri ja toimivat ihmissuhteet työpaikalla ovat keskeisiä työn voimavaratekijöitä. Työntekijän kokema työyhteisön tuki ilmenee havaintona siitä, kuinka työyhteisö arvostaa hänen työpanosta ja välittää hänen mielipiteistä. Työyhteisön tuki lisää esimerkiksi työhön sitoutumista ja sillä on vaikutusta toiminnasta syntyviin kustannuksiin. Mikäli työntekijöiden työkykyyn voidaan vaikuttaa jo varhaisessa vaiheessa, on todennäköistä, että sairastumisista ja ennenaikaisista eläköitymisistä syntyvät kustannukset jäävät pienemmiksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tärkeänä esimerkkiyrityksen linja-autonkuljettajat pitävät työyhteisön tukea ja toisaalta, kuinka tyytyväisiä he ovat yrityksessä ilmenevään työyhteisön tukeen. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin osana laajempaa työhyvinvoinnin kyselytutkimusta. Kysely suunnattiin kaikille esimerkkiyrityksen noin 200 linja-autonkuljettajalle. Vastausprosentiksi saatiin 96 prosenttia, joten tutkimuksen tulokset kuvaavat hyvin esimerkkiyrityksen henkilöstön mielipidettä työyhteisön tuesta. Tutkimus toteutettiin vuorovaikutteisena prosessina vastaajien kanssa. Vastaajilta selvitettiin etukäteen mielipiteitä asiaan liittyen ja kyselyn tuloksia käsiteltiin ryhmissä.
Tutkimus osoittaa, että esimerkkiyrityksen linja-autonkuljettajat pitävät työyhteisön tukea tärkeänä osana työhyvinvointia, ja että työyhteisön tuki on yrityksessä hyvällä tasolla. Esimerkkiyrityksellä on kolme toimipistettä Pohjois-Savossa. Tuloksien mukaan pienemmissä toimipisteissä työyhteisön tukea koettiin olevan enemmän kuin suuressa toimipisteessä. Pienemmissä toimipisteissä vastaajien odotukset ja arvio nykytilasta asiaan liittyen kohtasivat paremmin. Opinnäytetyön lopussa on listattuna muutamia toimenpidesuosituksia, joilla esimerkkiyrityksen työyhteisön tuki saadaan hyvältä tasolta vielä paremmaksi.