Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia osallisuudesta päiväkotiryhmän toiminnassa
Viuha, Tuula (2013)
Viuha, Tuula
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015113
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä riihimäkeläisen päiväkodin päiväkotiryhmän vanhemmilla on osallisuudesta päiväkodin toimintaan ja millaiseen toimintaan vanhemmat haluaisivat osallistua. Tutkimus toteutettiin Riihimäellä, Saturnuksen päiväkodissa, Aurinkometsän ryhmässä, joka oli osaltaan mukana Kanta–Hämeen alueella Kuulas-hankkeessa kehittämässä vanhempien päivähoidon arkeen osallistavaa toimintaa.
Teoriaosuudessa perehdyttiin varhaiskasvatusyhteisön lisäksi osallisuuden käsitteeseen ja ulottuvuuksiin, kasvatuskumppanuuteen sekä sosiokulttuuriseen innostamiseen. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmän lasten vanhempia haastattelemalla sekä kyselylomakkeella. Kerätty tieto analysoitiin haastatteluteemoihin perustuvien teemojen mukaan.
Tutkimuksesta ilmeni, että vanhemmat kokivat osallisuutta toimintaan osallistumisen kautta, vuorovaikutuksessa henkilökunnan kanssa sekä muiden vanhempien kanssa. Vanhemmat osallistuivat mielellään toiminnallisiin tapahtumiin, mutta olivat myös halukkaita osallistumaan ja kehittämään toiminnan suunnittelua, toteuttamista, arviointia ja tiedon jakamista
Vanhempi liittyy päiväkotiin lapsensa kautta. Motiivina osallisuuteen on lapseen liittyvän tiedon lisääminen kokemuksen ja kasvatuskumppanuuden kautta sekä liittyminen osaksi päiväkotiyhteisöä. Vanhempien osallisuuden vahvistuminen edellyttää päiväkodin henkilökunnalta avoimuutta, aitoa kuulemista ja osallisuuden mahdollistamista eri menetelmin ja asentein. Olennaista olisi tehdä päiväkodista yhteisö, jonne vanhemmat kokisivat kuuluvansa tasavertaisina jäseninä luontevasti, kutsumattakin.
Teoriaosuudessa perehdyttiin varhaiskasvatusyhteisön lisäksi osallisuuden käsitteeseen ja ulottuvuuksiin, kasvatuskumppanuuteen sekä sosiokulttuuriseen innostamiseen. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmän lasten vanhempia haastattelemalla sekä kyselylomakkeella. Kerätty tieto analysoitiin haastatteluteemoihin perustuvien teemojen mukaan.
Tutkimuksesta ilmeni, että vanhemmat kokivat osallisuutta toimintaan osallistumisen kautta, vuorovaikutuksessa henkilökunnan kanssa sekä muiden vanhempien kanssa. Vanhemmat osallistuivat mielellään toiminnallisiin tapahtumiin, mutta olivat myös halukkaita osallistumaan ja kehittämään toiminnan suunnittelua, toteuttamista, arviointia ja tiedon jakamista
Vanhempi liittyy päiväkotiin lapsensa kautta. Motiivina osallisuuteen on lapseen liittyvän tiedon lisääminen kokemuksen ja kasvatuskumppanuuden kautta sekä liittyminen osaksi päiväkotiyhteisöä. Vanhempien osallisuuden vahvistuminen edellyttää päiväkodin henkilökunnalta avoimuutta, aitoa kuulemista ja osallisuuden mahdollistamista eri menetelmin ja asentein. Olennaista olisi tehdä päiväkodista yhteisö, jonne vanhemmat kokisivat kuuluvansa tasavertaisina jäseninä luontevasti, kutsumattakin.