Mitä e-lasku vaatii yrityksiltä?
Lilja, Emmi (2013)
Lilja, Emmi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015138
Tiivistelmä
Yhtenäiseen Euromaksuliikealueeseen eli SEPA:an siirryttiin 2011 vuoden lopussa. SEPA:n myötä on kehitelty myös e-laskua. E-lasku on sähköinen lasku, jonka käyttöä pyritään markkinoimaan yhä enemmän. Pankit elävät tällä hetkellä siirtymäaikaa, jonka aikana moni yritys siirtyy käyttämään sähköistä verkostoa yhä enemmän. Siirtymäaikana e-laskut yleistyvät vauhdilla. E-lasku on kehitelty korvaamaan suoraveloitus. Varsinainen siirtymäaika päättyy 31.1.2014. Useat yritykset ovat jo aloittaneet asiakkaiden laskujen automaattisen siirtämisen uuteen maksuliikejärjestelmään e-laskuina tai suo-ramaksuina.
Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, mitä toimenpiteitä e-laskuun siirtyminen vaatii yrityksiltä. Tutkittavat yritykset ovat Kymenlaakson Osuuspankin omia asiakkaita. Tutkimuksen perusteella on tarkoitus, saada yrittäjille kuva siitä, mitä toimenpiteitä e-laskutuksen siirtyminen vaatii.
Opinnäytetyön teoriaosassa kerrotaan sähköisestä laskutuksesta yleensä ja esitetään his-toriaa, miten e-laskutukseen on tultu ja mikä e-lasku on. Lähteinä on pääasiassa käytetty Osuuspankin omaa sisäistä intranetiä ja asiallisia Internet sivustoja.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa laadittiin haastattelukysymykset yrityksille ja lähetettiin ne yritysten sähköposteihin, yrityksen kiireisten aikataulujen vuoksi. Tutkittaville esitettiin sähköpostitse lisäkysymyksiä, koska heidän vastauksistaan ei saatu kaikkea tarpeellista tietoa.
Yritykset kokivat e-laskutuksen hyväksi ja heidän työtään nopeuttavaksi vaihtoehdoksi. Kenelläkään ei ollut uudesta maksuliikemuutoksesta mitään negatiivista sanottavaa. Ajallisestikaan muutos ei ollut rasittanut yrityksiä. E-laskuun siirtymämuutos koetaan aika positiiviseksi, koska se nähdään vain hyötynä.
Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, mitä toimenpiteitä e-laskuun siirtyminen vaatii yrityksiltä. Tutkittavat yritykset ovat Kymenlaakson Osuuspankin omia asiakkaita. Tutkimuksen perusteella on tarkoitus, saada yrittäjille kuva siitä, mitä toimenpiteitä e-laskutuksen siirtyminen vaatii.
Opinnäytetyön teoriaosassa kerrotaan sähköisestä laskutuksesta yleensä ja esitetään his-toriaa, miten e-laskutukseen on tultu ja mikä e-lasku on. Lähteinä on pääasiassa käytetty Osuuspankin omaa sisäistä intranetiä ja asiallisia Internet sivustoja.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa laadittiin haastattelukysymykset yrityksille ja lähetettiin ne yritysten sähköposteihin, yrityksen kiireisten aikataulujen vuoksi. Tutkittaville esitettiin sähköpostitse lisäkysymyksiä, koska heidän vastauksistaan ei saatu kaikkea tarpeellista tietoa.
Yritykset kokivat e-laskutuksen hyväksi ja heidän työtään nopeuttavaksi vaihtoehdoksi. Kenelläkään ei ollut uudesta maksuliikemuutoksesta mitään negatiivista sanottavaa. Ajallisestikaan muutos ei ollut rasittanut yrityksiä. E-laskuun siirtymämuutos koetaan aika positiiviseksi, koska se nähdään vain hyötynä.