Windows 8 Store- ja Windows Phone 8 -sovelluskehitys : C#-ohjelmointikielellä ja XAML-merkintäkielellä
Kuusinen, Niko (2013)
Kuusinen, Niko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091115198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091115198
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana on Hämeen ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelma. Tavoitteena on luoda oppimateriaaliksi Hämeen ammattikorkeakoululle toimivat ristinolla-pelisovellukset Windows 8 sekä Windows Phone 8 -käyttöjärjestelmiin. Pelisovellus on verkon yli pelattava kaksinpeli ja sisältää keskustelumahdollisuuden toisten pelaajien kanssa. Sovellus toteutettiin kolmen hengen projektiryhmässä.
Käytännön osuudessa jokainen ryhmän jäsen teki sovelluskehitystä jaetuilla alueella. Tämä työ on kytköksissä Toni Ilomäen opinnäytetyöhön Windows Phone 8- ja Windows 8 Store -sovellusten koodipohjan jaosta ja Jarno Niemen opinnäytetyöhön, joka käsittelee sovelluksen tiedonsiirron toteutusta Windows Communication Foundation -tekniikalla.
Tässä työssä teoriaosuus koostuu uusille Windows 8 ja Windows Phone 8 -alustoille tehtävän sovelluksen C#- ja XAML-ohjelmoinnin perusteista ja sovelluksen julkaisusta sovelluskaupassa. Työssä esitellään myös käyttöjärjestelmiin kuuluvia ominaisuuksia ja rajoituksia.
Materiaalina on ollut saatavilla olevaa Windows 8- ja Windows Phone 8 -ohjelmistokehitystä käsittelevää kirjallisuutta, sekä MSDN:n materiaaleja. Aikaisempaa kokemusta Windows 8- tai Windows Phone 8 -ohjelmoinnista ei ollut. Aikaisempaa .NET-pohjaista ohjelmointikokemusta kuitenkin löytyi.
Toteutettu pelisovellus on opetuskäyttöön toteutettu runko, johon on helppo tehdä jatkokehitystä muun muassa ulkoasuun ja toimintoihin. Sovelluksen toteutuksen aikana huomasi, että kun kehitetään sovellusta kannettavalle laitteelle, tulee huomioida monia pieniä kohtia, joita normaalissa työpöytäsovelluksen kehityksessä ei ole. Sovelluksen julkaisu on tehty Windows-alustoilla yksinkertaiseksi ja vaivattomaksi prosessiksi. Microsoft on panostanut paljon omiin materiaaleihinsa ja MSDN sisältää paljon hyviä artikkeleja ja esimerkkikoodeja.
Käytännön osuudessa jokainen ryhmän jäsen teki sovelluskehitystä jaetuilla alueella. Tämä työ on kytköksissä Toni Ilomäen opinnäytetyöhön Windows Phone 8- ja Windows 8 Store -sovellusten koodipohjan jaosta ja Jarno Niemen opinnäytetyöhön, joka käsittelee sovelluksen tiedonsiirron toteutusta Windows Communication Foundation -tekniikalla.
Tässä työssä teoriaosuus koostuu uusille Windows 8 ja Windows Phone 8 -alustoille tehtävän sovelluksen C#- ja XAML-ohjelmoinnin perusteista ja sovelluksen julkaisusta sovelluskaupassa. Työssä esitellään myös käyttöjärjestelmiin kuuluvia ominaisuuksia ja rajoituksia.
Materiaalina on ollut saatavilla olevaa Windows 8- ja Windows Phone 8 -ohjelmistokehitystä käsittelevää kirjallisuutta, sekä MSDN:n materiaaleja. Aikaisempaa kokemusta Windows 8- tai Windows Phone 8 -ohjelmoinnista ei ollut. Aikaisempaa .NET-pohjaista ohjelmointikokemusta kuitenkin löytyi.
Toteutettu pelisovellus on opetuskäyttöön toteutettu runko, johon on helppo tehdä jatkokehitystä muun muassa ulkoasuun ja toimintoihin. Sovelluksen toteutuksen aikana huomasi, että kun kehitetään sovellusta kannettavalle laitteelle, tulee huomioida monia pieniä kohtia, joita normaalissa työpöytäsovelluksen kehityksessä ei ole. Sovelluksen julkaisu on tehty Windows-alustoilla yksinkertaiseksi ja vaivattomaksi prosessiksi. Microsoft on panostanut paljon omiin materiaaleihinsa ja MSDN sisältää paljon hyviä artikkeleja ja esimerkkikoodeja.