¬50-65-vuotiaiden joukkoliikennekuluttaminen : Miksi tämä ikäryhmä käyttää joukkoliikennettä muita ikäryhmiä vähemmän?
Lappalainen, Margarita (2013)
Lappalainen, Margarita
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015107
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää syitä siihen, miksi 50-65-vuotiaat eivät käytä joukkoliikennettä Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa, Vantaalla, Kirkkonummella, Kera-valla ja Sipoossa yhtä paljon kuin heitä nuoremmat ikäryhmät.
Teoriaosuudessa käsittelin aihetta kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta siten, miten ostopäätös syntyy kuluttajan mielessä ja mitä tarpeita kuluttajalla on tyydytettävänään. Lisäksi selvitin yli 50-vuotiaan kuluttajaprofiilin ja otin selvää liikennekuluttamisesta.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena ja haastattelut tehtiin kasvotusten ja puhelimitse. Kaikissa haastatteluissa käytettiin samaa kysymysrunkoa. Tutkimukseen osallistui kahdeksan henkilöä, joista kuusi oli miehiä ja kaksi oli naisia.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että 50-65-vuotiaat ovat mukavuudenhaluisia ja tarkkoja ajastaan. Ikäryhmä kokee yksityisautolla ajamisen helpoksi, vaivattomaksi ja ennen kaikkea nopeaksi. Lähes jokainen haastateltava tarvitsi omaa autoa työtehtävistään suoriutumiseen, josta johtuen joukkoliikenteen käyttö pääsääntöisenä kulkumuotona koettiin jopa mahdottomaksi. Vastaajien yleiskuva joukkoliikenteestä oli kuitenkin positiivinen, mutta tietoisuus sen tarjoamista palveluista oli lähes olematon.
Johtopäätöksenä todettiin, että joukkoliikenteen mainontaa voisi tuoda enemmän sinne, missä autoilijat liikkuivat, ja tällä tavoin saada lisättyä tietoisuutta joukkoliikenteen hyvistä puolista. Lisäksi tutkimustuloksista voisi olla hyötyä joukkoliikennereittien suunnittelussa siten, että kuluttajien toive reittien nopeudesta ja vaivattomuudesta otettaisiin entistä paremmin huomioon.
Teoriaosuudessa käsittelin aihetta kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta siten, miten ostopäätös syntyy kuluttajan mielessä ja mitä tarpeita kuluttajalla on tyydytettävänään. Lisäksi selvitin yli 50-vuotiaan kuluttajaprofiilin ja otin selvää liikennekuluttamisesta.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena ja haastattelut tehtiin kasvotusten ja puhelimitse. Kaikissa haastatteluissa käytettiin samaa kysymysrunkoa. Tutkimukseen osallistui kahdeksan henkilöä, joista kuusi oli miehiä ja kaksi oli naisia.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että 50-65-vuotiaat ovat mukavuudenhaluisia ja tarkkoja ajastaan. Ikäryhmä kokee yksityisautolla ajamisen helpoksi, vaivattomaksi ja ennen kaikkea nopeaksi. Lähes jokainen haastateltava tarvitsi omaa autoa työtehtävistään suoriutumiseen, josta johtuen joukkoliikenteen käyttö pääsääntöisenä kulkumuotona koettiin jopa mahdottomaksi. Vastaajien yleiskuva joukkoliikenteestä oli kuitenkin positiivinen, mutta tietoisuus sen tarjoamista palveluista oli lähes olematon.
Johtopäätöksenä todettiin, että joukkoliikenteen mainontaa voisi tuoda enemmän sinne, missä autoilijat liikkuivat, ja tällä tavoin saada lisättyä tietoisuutta joukkoliikenteen hyvistä puolista. Lisäksi tutkimustuloksista voisi olla hyötyä joukkoliikennereittien suunnittelussa siten, että kuluttajien toive reittien nopeudesta ja vaivattomuudesta otettaisiin entistä paremmin huomioon.