Musiikki, musiikintekijä ja tekijänoikeus
Nissilä, Jorma (2008)
Nissilä, Jorma
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092315470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092315470
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa Suomen tekijänoikeutta suhteessa musiikkiin ja musiikintekijään, jolla tarkoitetaan säveltäjää, sovittajaa, sanoittajaa ja kääntäjää. Tutkimuksen kohde on tekijänoikeuslain musiikkia koskeva sääntely. Tutkimuksen metodi on lainopillinen, oikeustieteellistä kirjallisuutta referoiva, unohtamatta kuitenkaan musiikintekijän käytännön näkökulmaa. Käsiteltäviä aiheita on valotettu oikeustapauksilla, ja tärkeimmät lainkohdat on kirjoitettu sellaisenaan. Tekijänoikeuden historiaa on kuvattu lyhyesti, samoin suomalaisten tekijänoikeusjärjestöjen roolia musiikissa.
Tekijänoikeudessa on kyse tekijän suhteesta teokseensa, ja kirjoituksessa selvitetään, kuka on tekijä ja mikä on teoksen käsite. Tekijänoikeuden sisältö (taloudelliset ja moraaliset oikeudet) ja tekijänoikeuden rajoitukset (yksityinen käyttö, hyvitysmaksut, tekijänoikeuden raukeaminen ja sitaattioikeus) on kuvattu pääpiirtein, samoin esittäviä taiteilijoita koskevat lähioikeudet. Kunkin aihepiirin yhteydessä on soveltuvin osin käsitelty musiikintekijän oikeutta erilaisiin tekijänoikeuspalkkioihin ja siihen, mikä järjestö näitä palkkiota tilittää ja hallinnoi.
Tekijänoikeus on luovutettava varallisuusoikeus. Tekijänoikeuden siirtymisen muodot (luovutus, perintöoikeus, kustannussopimus, työsuhde) ja niiden oikeudelliset vaikutukset on selvitetty. Tekijänoikeuden loukkaukset (tallenne- ja internetpiratismi) on kansainvälisesti tärkeä tutkimuksen alue, josta on kuvattu tärkeimmät riskit ja velvollisuudet niihin liittyvine rikos- ja siviilioikeudellisine sanktioineen. Viimeisenä alueena on käsitelty nykyisiä tekijänoikeusalan kehitysnäkymiä ja julkista keskustelua, kuten tekijänoikeuden hallinnointia, verotusta, ja vaatimuksia vertaisverkkojen laillistamiseksi.
Tekijänoikeudessa on kyse tekijän suhteesta teokseensa, ja kirjoituksessa selvitetään, kuka on tekijä ja mikä on teoksen käsite. Tekijänoikeuden sisältö (taloudelliset ja moraaliset oikeudet) ja tekijänoikeuden rajoitukset (yksityinen käyttö, hyvitysmaksut, tekijänoikeuden raukeaminen ja sitaattioikeus) on kuvattu pääpiirtein, samoin esittäviä taiteilijoita koskevat lähioikeudet. Kunkin aihepiirin yhteydessä on soveltuvin osin käsitelty musiikintekijän oikeutta erilaisiin tekijänoikeuspalkkioihin ja siihen, mikä järjestö näitä palkkiota tilittää ja hallinnoi.
Tekijänoikeus on luovutettava varallisuusoikeus. Tekijänoikeuden siirtymisen muodot (luovutus, perintöoikeus, kustannussopimus, työsuhde) ja niiden oikeudelliset vaikutukset on selvitetty. Tekijänoikeuden loukkaukset (tallenne- ja internetpiratismi) on kansainvälisesti tärkeä tutkimuksen alue, josta on kuvattu tärkeimmät riskit ja velvollisuudet niihin liittyvine rikos- ja siviilioikeudellisine sanktioineen. Viimeisenä alueena on käsitelty nykyisiä tekijänoikeusalan kehitysnäkymiä ja julkista keskustelua, kuten tekijänoikeuden hallinnointia, verotusta, ja vaatimuksia vertaisverkkojen laillistamiseksi.