Kansainväliset yhteistuotannot Suomessa : edellytykset niiden saamiselle ja merkitys elokuva-alalle
Jääskeläinen, Sini (2013)
Jääskeläinen, Sini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092415501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092415501
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii, kuinka Suomeen saataisiin lisää kansainvälisiä yhteistuotantoja, joissa suomalainen tuottaja on mukana joko vähemmistö- tai enemmistötuottajana. Tutkimus osoittaa näiden tuotantojen merkityksen suomalaiselle elokuvakulttuurille ja -teollisuudelle. Kansainväliset yhteistuotannot eivät ole vain taloudellisesti merkittäviä tulonlähteitä Suomen kansantaloudelle, vaan myös kulttuurillisesta näkökulmasta arvokkaita luovaa ajattelua avartavia tilaisuuksia elokuva-alan ammattilaisille.
Tutkimus pohjautuu pääasiallisesti empiiriseen tutkimukseen. Työtä varten haastateltiin elokuvantekijöitä ja muita alan merkittäviä henkilöitä. Haastattelut tehtiin kesä – elokuu 2013 välisenä aikana joko kasvotusten, sähköpostin tai puhelimen välityksellä. Opinnäytetyön tutkimukselle on tällä hetkellä kysyntää, sillä aiheesta ei ole juurikaan olemassa tutkimuksellista tietoa tai muuta kirjallista materiaalia.
Työ jakautuu kuuteen osaan. Johdannon jälkeisessä kappaleessa käsitellään kansainvälisten yhteistuotantojen kehitystä vuosien 2008-2013 aikana, ja niiden merkitystä suomalaiselle elokuvakulttuurille ja -teollisuudelle. Kolmannessa kappaleessa käydään läpi nykyiset kannustimet, joita Suomi voi tarjota yhteistuotantomaana. Neljännessä kappaleessa vertailussa ovat Kanada ja Suomi yhteistuotantomaina esimerkkituotannon Imaginaerum by Nightwishin (Solar Films Inc. 2012) kautta. Viidennessä kappaleessa käydään läpi haastattelujen kautta esille tulleet ja opinnäytetyön kirjoittajan oman kokemuksen pohjalta tekijät, joita kehittämällä ja parantamalla Suomesta tulisi houkuttelevampi yhteistuotantomaa. Loppupäätelmä summaa tutkimuksen tulokset ja merkittävimmät tekijät kansainvälisten yhteistuotantojen saamiseksi Suomeen.
Opinnäytetyö on kirjoitettu tuottajan näkökulmasta.
Tutkimus pohjautuu pääasiallisesti empiiriseen tutkimukseen. Työtä varten haastateltiin elokuvantekijöitä ja muita alan merkittäviä henkilöitä. Haastattelut tehtiin kesä – elokuu 2013 välisenä aikana joko kasvotusten, sähköpostin tai puhelimen välityksellä. Opinnäytetyön tutkimukselle on tällä hetkellä kysyntää, sillä aiheesta ei ole juurikaan olemassa tutkimuksellista tietoa tai muuta kirjallista materiaalia.
Työ jakautuu kuuteen osaan. Johdannon jälkeisessä kappaleessa käsitellään kansainvälisten yhteistuotantojen kehitystä vuosien 2008-2013 aikana, ja niiden merkitystä suomalaiselle elokuvakulttuurille ja -teollisuudelle. Kolmannessa kappaleessa käydään läpi nykyiset kannustimet, joita Suomi voi tarjota yhteistuotantomaana. Neljännessä kappaleessa vertailussa ovat Kanada ja Suomi yhteistuotantomaina esimerkkituotannon Imaginaerum by Nightwishin (Solar Films Inc. 2012) kautta. Viidennessä kappaleessa käydään läpi haastattelujen kautta esille tulleet ja opinnäytetyön kirjoittajan oman kokemuksen pohjalta tekijät, joita kehittämällä ja parantamalla Suomesta tulisi houkuttelevampi yhteistuotantomaa. Loppupäätelmä summaa tutkimuksen tulokset ja merkittävimmät tekijät kansainvälisten yhteistuotantojen saamiseksi Suomeen.
Opinnäytetyö on kirjoitettu tuottajan näkökulmasta.