Yhteisen FUAS-laatukäsikirjan sisällön määrittäminen ristiinarvioinnin kautta
Heikkilä, Sara (2013)
Heikkilä, Sara
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092615600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092615600
Tiivistelmä
Muuttuva lainsäädäntä ja tiukentuva rahoitus asettavat ammattikorkeakoulujen toiminnalle yhä kovempia vaateita. Vastatakseen näihin vaateisiin ja toimintaympäristön muutokseen Hämeen ammattikorkeakoulu, Lahden ammattikorkeakoulu ja Laureaammattikorkeakoulu ovat muodostaneet FUAS-liittouman, jonka tarkoituksena on kunkin ammattikorkeakoulun toiminnan vahvistaminen, opiskelijoiden, elinkeinoelämän ja julkishallinnon parempi palveleminen, sekä kansainvälisen toiminnan lisääminen.
Tämä opinnäytetyö on osa FUASin yhteistä kehittämistoimintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tukea loppuvuonna 2013 laadittavaa yhteistä FUAS-laatukäsikirjaa esittämällä tälle sisällysehdotelma.
Aineistona opinnäytetyössä ovat olleet FUAS-ammattikorkekoulujen nykyiset laatukäsikirjat ja laadunhallinnan teoria sekä loppuvuonna 2012 toteutetun neljännen FUAS-ristiinarvioinnin keskusteluiden materiaalit, joita on tutkittu sisällön analyysin menetelmin.
Luotaessa FUASin laadunhallintaa ja laatukäsikirjaa on analyysin perusteella erityisen tärkeää huomioida opiskelijat toiminnan keskiössä, todentaa toiminnan avoimuutta ja luoda helpposelkoinen ja toiminnan yhä kehittyessä päivitettävä laatukäsikirja, joka perustuu jatkuvan kehittämisen periaatteelle. Opinnäytetyön lopussa on esitetty tarkempi sisällysehdotelma FUASin laatukäsikirjalle. FUASin laatukäsikirjan tulee tukea henkilöstön arjen toimintaa. Lisäksi on erityisen tärkeää huolehtia laadunhallinnan käytäntöjen jalkauttamisesta.
Tämä opinnäytetyö on osa FUASin yhteistä kehittämistoimintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tukea loppuvuonna 2013 laadittavaa yhteistä FUAS-laatukäsikirjaa esittämällä tälle sisällysehdotelma.
Aineistona opinnäytetyössä ovat olleet FUAS-ammattikorkekoulujen nykyiset laatukäsikirjat ja laadunhallinnan teoria sekä loppuvuonna 2012 toteutetun neljännen FUAS-ristiinarvioinnin keskusteluiden materiaalit, joita on tutkittu sisällön analyysin menetelmin.
Luotaessa FUASin laadunhallintaa ja laatukäsikirjaa on analyysin perusteella erityisen tärkeää huomioida opiskelijat toiminnan keskiössä, todentaa toiminnan avoimuutta ja luoda helpposelkoinen ja toiminnan yhä kehittyessä päivitettävä laatukäsikirja, joka perustuu jatkuvan kehittämisen periaatteelle. Opinnäytetyön lopussa on esitetty tarkempi sisällysehdotelma FUASin laatukäsikirjalle. FUASin laatukäsikirjan tulee tukea henkilöstön arjen toimintaa. Lisäksi on erityisen tärkeää huolehtia laadunhallinnan käytäntöjen jalkauttamisesta.