Developing internal communication in a global B2B company : case: Company X
Virtanen, Jenni (2013)
Virtanen, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092715617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092715617
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sisäisen viestinnän kehittämistä kansainvälisessä B2B yrityksessä. Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona Yritys X:lle. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia Yritys X:n sisäistä viestintää ja pohtia kuinka sitä voitaisiin kehittää.
Sisäinen viestintä on yrityksen toiminnan perusta. Tiedonkulku eri osastojen ja toimintojen välillä on välttämätöntä, jotta yritys pystyy toimimaan. Kuitenkin sisäisen viestinnän merkitys usein aliarvioidaan verrattuna ulkoiseen viestintään. Sisäinen viestintä luo pohjan ulkoiselle viestinnälle ja markkinoinnille. Sisäinen viestintä vaikuttaa myös ilmapiiriin, työntekijöiden hyvinvointiin ja yrityksen imagoon.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja empiriaosasta. Tutkimuksen teoreettinen tausta esitellään ensin. Sisäistä viestintää on käsitelty kattavasti aihetta koskevia painettuja ja sähköisiä lähteitä käyttäen. Empiria suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen teemahaastattelua tiedonkeruumenetelmänä. Tutkimuksessa haastateltiin sekä Suomessa että ulkomailla työskenteleviä työntekijöitä eri toiminnoissa. Tutkimusongelmana oli selvittää Case-yrityksen sisäisen viestinnän nykytilaa ja henkilöstön tyytyväisyyttä siihen. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin yrityksen tarjous-, tilaus-, toimitusketjun viestinnän toimivuutta.
Tutkimuksen mukaan henkilöstön tietoisuus erilaisista sisäisen viestinnän aiheista vaihteli. Sisäisen viestinnän vastuita ei ollut määritelty ja ne olivat paikoin epäselviä. Tarjous-, tilaus-, toimitusketjun viestinnässä ja tuntemuksessa oli myös havaittavissa puutteita. Yrityksellä oli kuitenkin käytössä monipuoliset viestinnän työkalut ja avoin ilmapiiri, jotka luovat hyvät edellytykset sisäisen viestinnän kehittämiselle. Yleisesti myös viestintä työtoverien kesken toimii hyvin.
Yrityksen projektiluontoisessa toiminnassa sisäisen viestinnän merkitys korostuu. Projektien tehokas läpivieminen edellyttää kaikkien toimintojen välistä tiivistä yhteistyötä, jonka sisäinen viestintä mahdollistaa.
Sisäinen viestintä on yrityksen toiminnan perusta. Tiedonkulku eri osastojen ja toimintojen välillä on välttämätöntä, jotta yritys pystyy toimimaan. Kuitenkin sisäisen viestinnän merkitys usein aliarvioidaan verrattuna ulkoiseen viestintään. Sisäinen viestintä luo pohjan ulkoiselle viestinnälle ja markkinoinnille. Sisäinen viestintä vaikuttaa myös ilmapiiriin, työntekijöiden hyvinvointiin ja yrityksen imagoon.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja empiriaosasta. Tutkimuksen teoreettinen tausta esitellään ensin. Sisäistä viestintää on käsitelty kattavasti aihetta koskevia painettuja ja sähköisiä lähteitä käyttäen. Empiria suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen teemahaastattelua tiedonkeruumenetelmänä. Tutkimuksessa haastateltiin sekä Suomessa että ulkomailla työskenteleviä työntekijöitä eri toiminnoissa. Tutkimusongelmana oli selvittää Case-yrityksen sisäisen viestinnän nykytilaa ja henkilöstön tyytyväisyyttä siihen. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin yrityksen tarjous-, tilaus-, toimitusketjun viestinnän toimivuutta.
Tutkimuksen mukaan henkilöstön tietoisuus erilaisista sisäisen viestinnän aiheista vaihteli. Sisäisen viestinnän vastuita ei ollut määritelty ja ne olivat paikoin epäselviä. Tarjous-, tilaus-, toimitusketjun viestinnässä ja tuntemuksessa oli myös havaittavissa puutteita. Yrityksellä oli kuitenkin käytössä monipuoliset viestinnän työkalut ja avoin ilmapiiri, jotka luovat hyvät edellytykset sisäisen viestinnän kehittämiselle. Yleisesti myös viestintä työtoverien kesken toimii hyvin.
Yrityksen projektiluontoisessa toiminnassa sisäisen viestinnän merkitys korostuu. Projektien tehokas läpivieminen edellyttää kaikkien toimintojen välistä tiivistä yhteistyötä, jonka sisäinen viestintä mahdollistaa.