Vapaaehtoistyömatkailu osana yrityksen yhteiskuntavastuuta
Vanhalakka, Pia; Mäenpuro, Pilvi (2013)
Vanhalakka, Pia
Mäenpuro, Pilvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092215448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092215448
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kansainvälistä vapaaehtoistyö ja hyväntekeväisyysmatkailua yhtenä mahdollisena kotimaisten yritysten yhteiskuntavastuun toteuttamisen muotona.
Teoriaosuudessa perehdytään yhteiskuntavastuuta ja vapaaehtoistyömatkailua käsittelevään kirjallisuuteen ja tutustutaan yhdysvaltalaisiin yrityslähtöisiin vapaaehtoistyömatkailuprojekteihin sekä aikaisempiin raportteihin. Kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millainen ilmapiiri yrityksissä vallitsee yhteiskuntavastuuseen liittyvissä asioissa ja kuinka yrityksissä koetaan ajatus yrityslähtöisestä vapaaehtoistyömatkailusta.
Tuloksista ilmeni, että suomalaiset yritykset pitävät yhteiskuntavastuuta tärkeänä liiketoiminnan osana ja siihen suhtaudutaan vakavasti. Suurin osa kyselyyn vastanneista yrityksistä lahjoittaa myös rahaa hyväntekeväisyyteen tai sponsoroi jotain yhdistystä, seuraa tai tapahtumaa. Yhteiskuntavastuun osa-alueista tärkeimmiksi nousivat asiakassuhteiden ylläpito, henkilöstön hyvinvointi ja kannattavuuden säilyttäminnen.
Suurin osa vastanneista yrityksistä ei koe kansainvälisen yrityslähtöisen vapaaehtoistyön tekemistä houkuttelevana. Kiinnostusta on silti olemassa ja aihe herätti keskustelua. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vaikka yhdysvaltalainen malli osallistua yrityslähtöisiin vapaaehtoistyöprojekteihin ei sellaisenaan asetu suomalaiseen yrityskulttuuriin, niin aihe on kehityskelpoinen ja tulevaisuudessa yhä ajankohtaisempi.
Teoriaosuudessa perehdytään yhteiskuntavastuuta ja vapaaehtoistyömatkailua käsittelevään kirjallisuuteen ja tutustutaan yhdysvaltalaisiin yrityslähtöisiin vapaaehtoistyömatkailuprojekteihin sekä aikaisempiin raportteihin. Kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millainen ilmapiiri yrityksissä vallitsee yhteiskuntavastuuseen liittyvissä asioissa ja kuinka yrityksissä koetaan ajatus yrityslähtöisestä vapaaehtoistyömatkailusta.
Tuloksista ilmeni, että suomalaiset yritykset pitävät yhteiskuntavastuuta tärkeänä liiketoiminnan osana ja siihen suhtaudutaan vakavasti. Suurin osa kyselyyn vastanneista yrityksistä lahjoittaa myös rahaa hyväntekeväisyyteen tai sponsoroi jotain yhdistystä, seuraa tai tapahtumaa. Yhteiskuntavastuun osa-alueista tärkeimmiksi nousivat asiakassuhteiden ylläpito, henkilöstön hyvinvointi ja kannattavuuden säilyttäminnen.
Suurin osa vastanneista yrityksistä ei koe kansainvälisen yrityslähtöisen vapaaehtoistyön tekemistä houkuttelevana. Kiinnostusta on silti olemassa ja aihe herätti keskustelua. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vaikka yhdysvaltalainen malli osallistua yrityslähtöisiin vapaaehtoistyöprojekteihin ei sellaisenaan asetu suomalaiseen yrityskulttuuriin, niin aihe on kehityskelpoinen ja tulevaisuudessa yhä ajankohtaisempi.