"Hyvä ilmapiiri on sitte sellanen pohja sille, että voi oppia elämään" : Työilmapiirin tärkeys ja haasteellisuus lastensuojeluyksikössä
Keski-Nikkola, Viivi (2013)
Keski-Nikkola, Viivi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015664
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan työtekijöiden näkemyksiä hyvästä työilmapiiristä, sen merkityksestä lastensuojeluyksikössä sekä lastensuojelutyön haasteista työilmapiirille. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös antaa työelämän yhteistyötaholle, lastensuojeluyksikkö Fieterille, tietoa heidän työilmapiiristään ja samalla toteuttaa heidän omavalvontasuunnitelmaansa. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se toteutettiin teemahaastatteluin. Haastatteluihin osallistuivat yksikön kaikki kahdeksan työntekijää.
Teoriaosuus muodostuu tutkimuksessa suurimmaksi osaksi työilmapiirin ja lastensuojelun ympärille. Työilmapiiriosuudessa käsitellään hyvän työilmapiirin erilaisia määritelmiä, sen kehittämistä sekä ylläpitoa. Sitä, mistä hyvän työilmapiirin ajatellaan koostuvan. Lastensuojeluosuudessa tarkastellaan sosiaalialan työn haasteita, sillä jokaisen yksittäisen työntekijän haasteet ovat myös haasteita työilmapiirille. Avaan myös sitä, millaisista asioista lastensuojeluyksikössä työskentely koostuu. Sillä lastensuojelutyön luonne on hyvä ymmärtää, jotta ymmärtäisi työilmapiirin tärkeyden juuri tässä työssä. Lisäksi teoriassa käsitellään lyhyesti omavalvontaa ja Fieterin omavalvontasuunnitelmaa.
Tutkimustulosten mukaan hyvä työilmapiiri lastensuojeluyksikössä koetaan erittäin tärkeäksi sekä työntekijöiden jaksamisen että lasten tasapainoisen kehittymisen kannalta. Lastensuojeluyksikkö Fieterin ilmapiiri koettiin hyväksi ja kehitysehdotuksia löytyi vain vähän. Tuloksista voi todeta, että luottamuksellisuus, avoimuus ja keskustelevuus luovat perustan hyvälle työilmapiirille. Jokaisella yksilöllä on kuitenkin oma näkemyksensä hyvän työilmapiirin elementeistä. Lastensuojeluyksikössä työskentelyssä nähtiin olevan omia haasteita ilmapiirin kannalta. Haasteeksi nostettiin erityisesti se, että lapset pyrkivät lyömään kiilaa aikuisten välille.
Teoriaosuus muodostuu tutkimuksessa suurimmaksi osaksi työilmapiirin ja lastensuojelun ympärille. Työilmapiiriosuudessa käsitellään hyvän työilmapiirin erilaisia määritelmiä, sen kehittämistä sekä ylläpitoa. Sitä, mistä hyvän työilmapiirin ajatellaan koostuvan. Lastensuojeluosuudessa tarkastellaan sosiaalialan työn haasteita, sillä jokaisen yksittäisen työntekijän haasteet ovat myös haasteita työilmapiirille. Avaan myös sitä, millaisista asioista lastensuojeluyksikössä työskentely koostuu. Sillä lastensuojelutyön luonne on hyvä ymmärtää, jotta ymmärtäisi työilmapiirin tärkeyden juuri tässä työssä. Lisäksi teoriassa käsitellään lyhyesti omavalvontaa ja Fieterin omavalvontasuunnitelmaa.
Tutkimustulosten mukaan hyvä työilmapiiri lastensuojeluyksikössä koetaan erittäin tärkeäksi sekä työntekijöiden jaksamisen että lasten tasapainoisen kehittymisen kannalta. Lastensuojeluyksikkö Fieterin ilmapiiri koettiin hyväksi ja kehitysehdotuksia löytyi vain vähän. Tuloksista voi todeta, että luottamuksellisuus, avoimuus ja keskustelevuus luovat perustan hyvälle työilmapiirille. Jokaisella yksilöllä on kuitenkin oma näkemyksensä hyvän työilmapiirin elementeistä. Lastensuojeluyksikössä työskentelyssä nähtiin olevan omia haasteita ilmapiirin kannalta. Haasteeksi nostettiin erityisesti se, että lapset pyrkivät lyömään kiilaa aikuisten välille.