Perehdytysprosessin luominen Yritys X:n vähittäismyyntiketjulle
Kumlin, Kai (2013)
Lataukset:
Kumlin, Kai
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015715
Tiivistelmä
Tämän toimintakeskeisen opinnäytetyön aiheena oli perehdytysprosessin kehittäminen suomalaiselle rautakauppaketjulle. Toimeksiantajayrityksellä ei ole aikaisemmin ollut suunniteltua perehdytysprosessia, tai sen apuna käytettävää materiaalia. Yritys on viimeisen kahden vuoden ajan rakentanut omaa vähittäismyyntiketjua, joka on lisännyt merkittävästi rekrytointien määrää. Toimeksiantaja on havainnut perehdyttämisen suunnittelemattomuuden vaikutukset liiketoiminnan harjoittamiseen, jonka johdosta projekti sai alkunsa. Toimeksiantajan toivomuksesta julkaistavassa opinnäytetyössä ei mainita toimeksiantajayrityksen nimeä ja tuotokset on määrätty salaisiksi.
Projektin tavoitteena oli tuottaa yrityksen vähittäismyyntiketjulle soveltuvaa perehdytys-materiaalia, jonka avulla yritys voisi kehittää ja yhdenmukaistaa perehdyttämistään. Lisäksi tuotosten toivottiin mahdollistavan uusien työntekijöiden tuomien ajatusten ja kehitysehdotusten keräämisen yrityksen liiketoiminnan kehittämisen avuksi. Projektin aikana syntyi perehdy-tyskansio, joka koostuu kolmesta työkalusta: Työntekijän opas, perehdyttäjän opas sekä aikataulutettu perehdytysprosessi.
Projektin lähde- ja viiteaineistona olivat muiden yritysten oppaat sekä perehdyttämistä ja toiminnanohjaamista käsittelevä kirjallisuus. Projektin tekemisen tukena oli myös toimek-siantajan organisaatio, jonka perehdyttämisen nykytilaa ja tavoitetilaa kartoitettiin esimiehille ja myyntityöntekijöille maaliskuussa 2007 tehdyn osittain strukturoidun haastattelun avulla. Projektin tuotosten teossa huomioitiin teorian lisäksi yrityksen toimialalla tapahtuvat muutokset ja niiden vaikutukset perehdytysprosessin painotusalueisiin.
Toimeksiantajayrityksen ketjupäällikkö ja Espoon myyntiyksikön myymäläpäällikkö osallistuivat tuotosten suunnitteluun ja toteutukseen esittämällä ehdotuksia ja mielipiteitä niiden sisällöstä. Projekti toteutui onnistuneesti kesäkuussa 2007 heiltä saadun palautteen ja tuen avulla.
Projektin tavoitteena oli tuottaa yrityksen vähittäismyyntiketjulle soveltuvaa perehdytys-materiaalia, jonka avulla yritys voisi kehittää ja yhdenmukaistaa perehdyttämistään. Lisäksi tuotosten toivottiin mahdollistavan uusien työntekijöiden tuomien ajatusten ja kehitysehdotusten keräämisen yrityksen liiketoiminnan kehittämisen avuksi. Projektin aikana syntyi perehdy-tyskansio, joka koostuu kolmesta työkalusta: Työntekijän opas, perehdyttäjän opas sekä aikataulutettu perehdytysprosessi.
Projektin lähde- ja viiteaineistona olivat muiden yritysten oppaat sekä perehdyttämistä ja toiminnanohjaamista käsittelevä kirjallisuus. Projektin tekemisen tukena oli myös toimek-siantajan organisaatio, jonka perehdyttämisen nykytilaa ja tavoitetilaa kartoitettiin esimiehille ja myyntityöntekijöille maaliskuussa 2007 tehdyn osittain strukturoidun haastattelun avulla. Projektin tuotosten teossa huomioitiin teorian lisäksi yrityksen toimialalla tapahtuvat muutokset ja niiden vaikutukset perehdytysprosessin painotusalueisiin.
Toimeksiantajayrityksen ketjupäällikkö ja Espoon myyntiyksikön myymäläpäällikkö osallistuivat tuotosten suunnitteluun ja toteutukseen esittämällä ehdotuksia ja mielipiteitä niiden sisällöstä. Projekti toteutui onnistuneesti kesäkuussa 2007 heiltä saadun palautteen ja tuen avulla.