Markkinointiviestintäsuunnitelma : Case Sparkling Promotions
Salomaa, Alli (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115741
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma Tampereella toimivalle promootio- ja tanssialan yritykselle Sparkling Promotionsille. Yrityksellä ei ollut aiemmin laadittua markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Opinnäytetyöni tavoitteena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma yrityksen seuraavalle toimintakaudelle elokuu 2013- huhtikuu 2014.
Opinnäytetyössäni teoriaosuus koostuu kahdesta osa-alueesta: markkinointiviestinnän keinoista ja markkinointiviestinnän suunnittelusta. Teoriaosuuden lähteenä on käytetty kirjallisuutta ja joitakin verkkolähteitä. Tuotos on yritykselle tehty markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelma on laadittu elokuu 2013 – huhtikuu 2014 väliselle ajalle. Tutkimusmenetelminä suunnitelmassa on käytetty havainnointia ja teemahaastattelua. Markkinointiviestintäsuunnitelmasta on rajattu budjetointi pois.
Toimenpiteiksi suunnitelmassa on ehdotettu alkukaudesta promootioita eri tapahtumissa ja paikallisiin yrityksiin kohdistuvaa suoramarkkinointia. Kauden keskivaiheilla toimenpiteinä suunnitelmassa ovat uusittujen Internet-sivujen julkaisu ja hakusanamainonnan aktivointi sekä osallistuminen eri tapahtumiin. Loppukaudesta markkinointiviestinnän keinona käytetään aktiivista sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa mainostusta.
Lopuksi yritykselle ehdotetaan tulevaisuudessa myynnin, Internet-sivujen kävijämäärän ja asiakaskontaktien lisääntymisien seuraamista helpottamaan seuraavien markkinointiviestintäsuunnitelmien laatimista. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt markkinointiviestintäsuunnitelma on yritykselle arvokas tietoperusta, jota se voi käyttää tulevaisuudessakin hyödyksi markkinointiviestintää suunniteltaessa.
Opinnäytetyössäni teoriaosuus koostuu kahdesta osa-alueesta: markkinointiviestinnän keinoista ja markkinointiviestinnän suunnittelusta. Teoriaosuuden lähteenä on käytetty kirjallisuutta ja joitakin verkkolähteitä. Tuotos on yritykselle tehty markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelma on laadittu elokuu 2013 – huhtikuu 2014 väliselle ajalle. Tutkimusmenetelminä suunnitelmassa on käytetty havainnointia ja teemahaastattelua. Markkinointiviestintäsuunnitelmasta on rajattu budjetointi pois.
Toimenpiteiksi suunnitelmassa on ehdotettu alkukaudesta promootioita eri tapahtumissa ja paikallisiin yrityksiin kohdistuvaa suoramarkkinointia. Kauden keskivaiheilla toimenpiteinä suunnitelmassa ovat uusittujen Internet-sivujen julkaisu ja hakusanamainonnan aktivointi sekä osallistuminen eri tapahtumiin. Loppukaudesta markkinointiviestinnän keinona käytetään aktiivista sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa mainostusta.
Lopuksi yritykselle ehdotetaan tulevaisuudessa myynnin, Internet-sivujen kävijämäärän ja asiakaskontaktien lisääntymisien seuraamista helpottamaan seuraavien markkinointiviestintäsuunnitelmien laatimista. Opinnäytetyön tuloksena syntynyt markkinointiviestintäsuunnitelma on yritykselle arvokas tietoperusta, jota se voi käyttää tulevaisuudessakin hyödyksi markkinointiviestintää suunniteltaessa.