Gruppdynamikens och coaching stilens påverkan på lagets prestation i interaktiva lagidrottsgrenar : En systematisk litteraturstudie
Karlsson, Sami; Svartström, Jimmy (2013)
Karlsson, Sami
Svartström, Jimmy
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115736
Tiivistelmä
Ryhmädynamiikalla on suuri merkitys urheilujoukkueen suorittamiseen. Varsinkin koheesio on tärkeä tekijä tarkasteltaessa joukkueen suoritustasoa interaktiivisissa jouk-kuelajeissa kuten jalkapallossa, jääkiekossa, koripallossa ja niin edelleen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia koheesion vaikutusta joukkueen suoritukseen ja tutkia mitkä valmennustyylit edistävät koheesiota joukkueessa. Tämä työ sisältää kaksi tutkimuskysymystä, jotka ovat: 1. Kumpi koheesion ulottuvuuksista on tärkeämpi kilpaurheilujoukkueen suorituksen kannalta interaktiivisissa joukkuelajeissa, tehtäväkoheesio vai sosiaalinen koheesio? ja 2. Mitkä johtamistavat edistävät joukkueen koheesiota sekä suoritusta interaktiivisissa kilpaurheilujoukkueissa? Tutkimuskysymyksiin vastattiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen muodossa. Katsaukseen sisällytettiin 29 tieteellistä tutkimusta, jotka löydettiin neljästä eri tietokannasta. Tutkimukset ovat julkaistu 2000-luvulla englannin tai suomen kielellä. Tulokset osoittavat, että koheesiolla on vahva yhteys joukkueen menestymiseen. Kilpaurheilussa tehtäväkoheesiolla on merkittävämpi vaikutus joukkueen suoritukseen. Koheesio ja suoritus ovat kuitenkin jatkuvassa vuorovaikutuksessa toisiinsa ja tämä yhteys elää koko ajan. Demokraattinen johtamistyyli yhdistettynä positiivisen palautteen ja ohjeiden antamisen kanssa on urheilijoiden keskuudessa toivotuin johtamistapa koheesion edistämiseksi ja joukkueen menestyksen kannalta. Valmentajat ja ryhmänohjaajat voivat käyttää tätä opinnäytetyötä apuvälineenä koheesion ymmärtämisessä ja ryhmien johtamisessa. Tulevaisuudessa lajikohtaista tutkimusta vaaditaan lajien välisten erojen ymmärtämiseksi.