Onko sinulle tai läheisellesi tapahtunut jotain järkyttävää? : - esite nuorille traumaattisesta kriisistä selviytymiseen
Vihola, Minna (2013)
Vihola, Minna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215773
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoitus oli tehdä esite yläkouluikäisille nuorille traumaattisesta kriisistä ja siitä miten siitä selviää. Pyyntö esitteen tarpeellisuudesta tuli Huhdin koulun terveydenhoitajalta. Esitteessä tuotiin esille traumaattisen kriisin aiheuttamia tuntemuksia, keinoja miten nuori voi itse auttaa itseään, sekä ohjeistusta siitä missä vaiheessa tulee hakea apua. Esitteessä kerrottiin koululla toimivien, apua antavien henkilöiden yhteystiedot, sekä valtakunnalliset apua tarjoavat tahot yhteystietoineen. Esitteen tarkoituksena oli tuoda esille ajatus siitä, että traumaattisen kriisin jälkeen on normaalia kokea erilaisia tuntemuksia ja että niistä on mahdollista päästä yli.
Traumaattinen kriisi valittiin kehittämistyön aiheeksi siksi, että aihe on kiinnostava ja ajankohtainen. Aihe on myös hyvin tärkeä, koska nuorten psyykkinen oireilu ja ongelmat kouluyhteisössä ovat lisääntyneet jatkuvasti. On tärkeää antaa nuorille tietoa siitä mistä apua tarvittaessa voi saada.
Kehittämistyön teoreettisessa viitekehyksessä on kerrottu koulujen kriisityöstä, nuorten psyykkisestä kehityksestä sekä traumaattisesta kriisistä tunnusmerkkeineen ja vaiheineen. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys toimii terveysneuvonnan työvälineenä kouluterveydenhoitajan työssä. Lisäksi teoreettista viitekehystä voi hyödyntää myös koulun kriisisuunnitelman päivittämisessä.
Traumaattinen kriisi valittiin kehittämistyön aiheeksi siksi, että aihe on kiinnostava ja ajankohtainen. Aihe on myös hyvin tärkeä, koska nuorten psyykkinen oireilu ja ongelmat kouluyhteisössä ovat lisääntyneet jatkuvasti. On tärkeää antaa nuorille tietoa siitä mistä apua tarvittaessa voi saada.
Kehittämistyön teoreettisessa viitekehyksessä on kerrottu koulujen kriisityöstä, nuorten psyykkisestä kehityksestä sekä traumaattisesta kriisistä tunnusmerkkeineen ja vaiheineen. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys toimii terveysneuvonnan työvälineenä kouluterveydenhoitajan työssä. Lisäksi teoreettista viitekehystä voi hyödyntää myös koulun kriisisuunnitelman päivittämisessä.