Asiakastapaamisen onnistumisen elementit : mistä hyvä asiakastyö koostuu aikuissosiaaliohjauksessa?
Erämo, Jukka (2013)
Erämo, Jukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215779
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin ja sen tarkoitus oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat onnistuvaan asiakastapaamisen ja mistä hyvä asiakastyö koostuu toimeentulotuen parissa tehtävässä aikuissosiaaliohjauksessa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksen käytettiin sosiodynaamista ohjausta. Työn tavoitteena oli kerätyn aineiston ja teoreettisen viitekehyksen avulla rakentaa mallia onnistuvan asiakastapaamisen elementeistä sekä tuoda työelämään konkreettista hyötyä asiakkaiden parissa työskentelyyn. Opinnäytetyön aineisto kerättiin verkkokyselyllä ja aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Aineiston perusteella ilmeni, että asiakastapaamisten onnistumista edistävät sosiaaliohjaajan oma toiminta ja tavat, hyvä vuorovaikutus asiakkaan kanssa sekä rakenteelliset tekijät, jotka voivat tukea asiakastyön onnistumista. Hyvän asiakastyön pohjaksi opinnäytetyössä luotiin kolmen elementin malli sekä pääteesit, mitkä toimivat aineiston ja teoreettisen viitekehyksen perusteella onnistuvan asiakastyön pohjana.
Aineiston perusteella on havaittavissa, että aikuissosiaaliohjaus on luonteeltaan kokonaisvaltaista toimintaa, jossa sosiaaliohjaajan tulee orientoitua työskentelyyn asiakaslähtöisesti. Työtä asiakastapaamisilla tulee tehdä asiakkaan omista lähtökohdista käsin ja sosiaaliohjaajan on tärkeää antaa aikaa, tilaa ja mahdollisuuksia asiakkaalle tulla nähdyksi ja kuulluksi.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksen käytettiin sosiodynaamista ohjausta. Työn tavoitteena oli kerätyn aineiston ja teoreettisen viitekehyksen avulla rakentaa mallia onnistuvan asiakastapaamisen elementeistä sekä tuoda työelämään konkreettista hyötyä asiakkaiden parissa työskentelyyn. Opinnäytetyön aineisto kerättiin verkkokyselyllä ja aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Aineiston perusteella ilmeni, että asiakastapaamisten onnistumista edistävät sosiaaliohjaajan oma toiminta ja tavat, hyvä vuorovaikutus asiakkaan kanssa sekä rakenteelliset tekijät, jotka voivat tukea asiakastyön onnistumista. Hyvän asiakastyön pohjaksi opinnäytetyössä luotiin kolmen elementin malli sekä pääteesit, mitkä toimivat aineiston ja teoreettisen viitekehyksen perusteella onnistuvan asiakastyön pohjana.
Aineiston perusteella on havaittavissa, että aikuissosiaaliohjaus on luonteeltaan kokonaisvaltaista toimintaa, jossa sosiaaliohjaajan tulee orientoitua työskentelyyn asiakaslähtöisesti. Työtä asiakastapaamisilla tulee tehdä asiakkaan omista lähtökohdista käsin ja sosiaaliohjaajan on tärkeää antaa aikaa, tilaa ja mahdollisuuksia asiakkaalle tulla nähdyksi ja kuulluksi.