Collaborative game development environment for educational purposes
Laiho, Antti (2013)
Laiho, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091315281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091315281
Tiivistelmä
Tämänhetkinen ongelma valtakunnallisesti on kouluttaa pelialan ammattilaisia teollisuuden tarpeisiin. Korkeakoulujen on pyrittävä täyttämään työtehtävien monimuotoisuus ja alan yritysten tarpeet kouluttamalla pelialan ammattilaisia. Haasteita koulutukseen tuovat korkeakoulujen rakennemuutokset ja rahoituksen leikkaukset.
Opinnäytetyönä tehdyssä tutkimuksessa perehdyttin Suomen nykyistä peliteollisuutta ja pelikoulutuksen tilannetta ja tarkasteltiin yritysten työtehtäviä sekä pyrittiin luomaan kokonaiskuva siitä, minkälaista koulutusta opiskelijoille tulisi tarjota. Opetuksen kehittämistä tutkittiin eri oppimisteorioiden ja -ympäristöjen avulla, ja yksi kokeileva pelikehityskurssi toteutettiin käytännössä.
Pelikehityskurssia varten kehitettiin käytännön toteutuksena tehtäväpohjaiseen opiskeluun pohjautuva virtuaalinen oppimisympäristö, joka mahdollisti läpinäkyvän opiskelun seurannan opiskelijoiden välillä. Tavoitteena oli luoda ympäristö, jonka avulla opettaja voi viedä kurssin läpi vaikka opiskelijamäärä kasvaisi tavanomaista suuremmaksi kasvattamatta kuitenkaan opettajan työkuormaa. Ympäristö antaa mahdollisuuden seurata kurssilaisten etenemistä, kommunikoida heidän kanssaan ja ratkoa ongelmia ajasta ja paikasta riippu-matta. Oppimisympäristön seurannalla pyrittiin luomaan virtuaalista ryhmäpainetta, jotta opiskelijat aktiivisemmin ryhtyisivät tekemään kurssin tehtäviä. Ryhmäpaine oli yksi kantava voima virtuaaliympäristön käytössä kurssilla ja joitakin opiskelijoita se motivoi tekemään enemmän töitä.
Projektissa myös tutkittiin ja toteutettiin massiivinen monen pelaajan verkkopeli. Pelin si-sällöstä ja kehityksestä vastasivat kurssin opiskelijat. Opiskelijat loivat peliin uusia pelialueita, hahmoja ja peligenreen kuuluvia ominaisuuksia. Verkkopelin jatkuva olemassaolo mahdollistaa tulevilla kursseilla pelin kehittämisen yhä monipuolisemmaksi.
Lopputuloksena saatiin aikaan toimiva verkkopeli ja virtuaalinen oppimisympäristö tehtävien jakamiseen ja opiskelijoiden ohjeistamista ja ryhmäpaineen luontia varten. Pedagogisesti kurssi toimi, joskin tekniset ongelmat olivat välillä hidasteita. Palaute oli kurssilla positiivista ja kannusti kurssin läpivientiin jatkossa samalla tavalla.
Opinnäytetyönä tehdyssä tutkimuksessa perehdyttin Suomen nykyistä peliteollisuutta ja pelikoulutuksen tilannetta ja tarkasteltiin yritysten työtehtäviä sekä pyrittiin luomaan kokonaiskuva siitä, minkälaista koulutusta opiskelijoille tulisi tarjota. Opetuksen kehittämistä tutkittiin eri oppimisteorioiden ja -ympäristöjen avulla, ja yksi kokeileva pelikehityskurssi toteutettiin käytännössä.
Pelikehityskurssia varten kehitettiin käytännön toteutuksena tehtäväpohjaiseen opiskeluun pohjautuva virtuaalinen oppimisympäristö, joka mahdollisti läpinäkyvän opiskelun seurannan opiskelijoiden välillä. Tavoitteena oli luoda ympäristö, jonka avulla opettaja voi viedä kurssin läpi vaikka opiskelijamäärä kasvaisi tavanomaista suuremmaksi kasvattamatta kuitenkaan opettajan työkuormaa. Ympäristö antaa mahdollisuuden seurata kurssilaisten etenemistä, kommunikoida heidän kanssaan ja ratkoa ongelmia ajasta ja paikasta riippu-matta. Oppimisympäristön seurannalla pyrittiin luomaan virtuaalista ryhmäpainetta, jotta opiskelijat aktiivisemmin ryhtyisivät tekemään kurssin tehtäviä. Ryhmäpaine oli yksi kantava voima virtuaaliympäristön käytössä kurssilla ja joitakin opiskelijoita se motivoi tekemään enemmän töitä.
Projektissa myös tutkittiin ja toteutettiin massiivinen monen pelaajan verkkopeli. Pelin si-sällöstä ja kehityksestä vastasivat kurssin opiskelijat. Opiskelijat loivat peliin uusia pelialueita, hahmoja ja peligenreen kuuluvia ominaisuuksia. Verkkopelin jatkuva olemassaolo mahdollistaa tulevilla kursseilla pelin kehittämisen yhä monipuolisemmaksi.
Lopputuloksena saatiin aikaan toimiva verkkopeli ja virtuaalinen oppimisympäristö tehtävien jakamiseen ja opiskelijoiden ohjeistamista ja ryhmäpaineen luontia varten. Pedagogisesti kurssi toimi, joskin tekniset ongelmat olivat välillä hidasteita. Palaute oli kurssilla positiivista ja kannusti kurssin läpivientiin jatkossa samalla tavalla.