Tuoksumarkkinointi
Hämäläinen, Ina (2013)
Hämäläinen, Ina
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100315808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100315808
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sai alkunsa tekijän omakohtaisesta kiinnostuksesta tuoksumarkkinointiin sekä sen psykologisiin ja biologisiin taustoihin. Tämän opinnäytetyön kautta tekijä perehtyi tuoksumarkkinointiin ja pyrki löytämään yrityksille hyödyllistä tietoa tuoksumarkkinoinnista jo tehtyjen tutkimusten valossa sekä oman kvantitatiivisen tutkimuksen avulla.
Massasta erottuminen on nykyajan markkinoinnissa kaikkein tärkeintä ja tuoksumarkkinointi voi olla yksi mahdollinen ratkaisu. Tähän opinnäytetyöhön on koottu yhteen paljon erilaisia tutkimustuloksia ja perustietoa tuoksumarkkinoinnista sekä siihen liittyvistä aiheista, jotka voivat olla avuksi yrityksille, jotka suunnittelevat tuoksumarkkinointia osaksi markkinointistrategiaa.
Tutkimuksessa selvisi, että Suomessa on potentiaalia tuoksumarkkinoinnille ainakin kuluttajien mielipiteen mukaan. Tekijän toteuttama kyselytutkimus kertoi myönteisestä suhtautumisesta tuoksumarkkinointiin Suomessa.
Massasta erottuminen on nykyajan markkinoinnissa kaikkein tärkeintä ja tuoksumarkkinointi voi olla yksi mahdollinen ratkaisu. Tähän opinnäytetyöhön on koottu yhteen paljon erilaisia tutkimustuloksia ja perustietoa tuoksumarkkinoinnista sekä siihen liittyvistä aiheista, jotka voivat olla avuksi yrityksille, jotka suunnittelevat tuoksumarkkinointia osaksi markkinointistrategiaa.
Tutkimuksessa selvisi, että Suomessa on potentiaalia tuoksumarkkinoinnille ainakin kuluttajien mielipiteen mukaan. Tekijän toteuttama kyselytutkimus kertoi myönteisestä suhtautumisesta tuoksumarkkinointiin Suomessa.