Taiteesta työkaluja varhaiskasvatukseen : Kulttuuriloiskeita-koulutuksen toimivuuden tarkastelu
Hyytiäinen, Emmi (2013)
Hyytiäinen, Emmi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100315830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100315830
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana on Lasten- ja nuorten kulttuurikeskus Kulttuuriaitta. Kulttuuriaitan perustoimintaan kuuluu järjestää lapsille taidetyöpajoja kouluissa ja päiväkodeissa sekä koulutuksia opettajille ja varhaiskasvattajille.
Opinnäytetyöni aiheena on Kulttuuriaitan järjestämä Kulttuuriloiskeita-koulutus. Opinnäytetyön tarkoiuksena on tarkastella koulutuksen toimivuutta ja antaa koulutukselle kehittämisehdotuksia kulttuurituottajan näkökulmasta. Opinnäytetyön tulosten avulla voidaan kehittää Kulttuuriaitan taidetoimintaa.
Koulutuksen kohderyhmänä vuonna 2013 ovat Jyväskylän alueen viiden päiväkodin henkilökunnat ja tänä vuonna ensimäistä kertaa myös lapsiryhmät osallistuvat suoraan työpajatoimintaan. Kulttuuriloiskeita-koulutus antaa varhaiskasvattajille vinkkejä ja ideoita taiteen keinojen käyttöön omassa työssään. Kulttuuriloiskeita-koulutus perehdyttää osallistujat työpajoissa kolmen eri taiteenalan menetelmiin ja niiden käyttöön päiväkodissa. Koulutuksessa oli käsityön, kuvataiteen ja tanssin työpajat.
Käytin työssä kahta tutkimusmenetelmää: havainnointia ja kyselyä.
Osallistuin koulutukseen havainnoijan roolissa ja tarkoituksenani oli havainnoida nimenomaan koulutuksen toimivuutta erilaisista näkökulmista. Kysely oli päiväkotien henkilökunnille. Myös yleisellä keskustelulla ja sähköisellä viestinnällä on painoarvoa tulosten kannalta.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevien Kulttuuriloskeita-koulutusten suunnittelussa ja toteutuksessa. Myös muut kulttuuri- ja taidealan koulutukset voivat käyttää työn johtopäätöksiä ja tuloksia.
Opinnäytetyöni aiheena on Kulttuuriaitan järjestämä Kulttuuriloiskeita-koulutus. Opinnäytetyön tarkoiuksena on tarkastella koulutuksen toimivuutta ja antaa koulutukselle kehittämisehdotuksia kulttuurituottajan näkökulmasta. Opinnäytetyön tulosten avulla voidaan kehittää Kulttuuriaitan taidetoimintaa.
Koulutuksen kohderyhmänä vuonna 2013 ovat Jyväskylän alueen viiden päiväkodin henkilökunnat ja tänä vuonna ensimäistä kertaa myös lapsiryhmät osallistuvat suoraan työpajatoimintaan. Kulttuuriloiskeita-koulutus antaa varhaiskasvattajille vinkkejä ja ideoita taiteen keinojen käyttöön omassa työssään. Kulttuuriloiskeita-koulutus perehdyttää osallistujat työpajoissa kolmen eri taiteenalan menetelmiin ja niiden käyttöön päiväkodissa. Koulutuksessa oli käsityön, kuvataiteen ja tanssin työpajat.
Käytin työssä kahta tutkimusmenetelmää: havainnointia ja kyselyä.
Osallistuin koulutukseen havainnoijan roolissa ja tarkoituksenani oli havainnoida nimenomaan koulutuksen toimivuutta erilaisista näkökulmista. Kysely oli päiväkotien henkilökunnille. Myös yleisellä keskustelulla ja sähköisellä viestinnällä on painoarvoa tulosten kannalta.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevien Kulttuuriloskeita-koulutusten suunnittelussa ja toteutuksessa. Myös muut kulttuuri- ja taidealan koulutukset voivat käyttää työn johtopäätöksiä ja tuloksia.