OPISKELIJA-ALENNUS JA KILPAILUKYVYN PARANTAMINEN SUBMARINE OY:SSÄ
Moilanen, Riikka (2013)
Moilanen, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100815946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100815946
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää opiskelija-alennuksen hyödyllisyys toimeksiantajayritykselle sekä löytää keinoja kilpailukyvyn parantamiseen. Opiskelija-alennusta tutkittiin kyselytutkimuksen avulla sekä myynnin lukuja tarkastelemalla.
Opiskelija-alennusta varten toteutettiin kyselytutkimus Submarinessa viikolla 5, jolloin opiskelija-alennus oli viikon ajan voimassa. Alennusta käyttäneiltä opiskelijoita koottiin mielipiteitä kyselylomakkeen avulla, mielipiteiden tueksi huomioitiin viikon myyntiluvut. Tutkimuksen tueksi toteutettiin kilpailija-analyysi toimeksiantajayrityksen neljästä kilpailijasta keskustan alueelta. Kilpailija-analyysissä käytettiin SWOT- työkalun lisäksi arviointikriteerinä 7 P- kilpailukeinoja. Kilpailija-analyysissä havainnot kilpailijoista tehtiin havainnoimalla kilpailijoiden toimipaikkoja ja tarkastelemalla niiden kotisivuja.
Kyselytutkimuksen mukaan opiskelija-alennus olisi hyödyllinen toimeksiantajayritykselle ja myynnin luvut tukivat tätä. Tulosten perusteella yritys päätti ottaa opiskelija-alennuksen käyttöönsä vielä vuoden 2013 aikana. Kilpailija-analyysin ja opiskelija-alennustutkimuksen pohjalta toimeksiantajayritykselle luotiin myös muista kehitysehdotuksia kilpailukyvyn parantamiseksi. Myös muihin kehitysehdotuksiin yritys oli tyytyväinen ja näin ollen opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin.
Opiskelija-alennusta varten toteutettiin kyselytutkimus Submarinessa viikolla 5, jolloin opiskelija-alennus oli viikon ajan voimassa. Alennusta käyttäneiltä opiskelijoita koottiin mielipiteitä kyselylomakkeen avulla, mielipiteiden tueksi huomioitiin viikon myyntiluvut. Tutkimuksen tueksi toteutettiin kilpailija-analyysi toimeksiantajayrityksen neljästä kilpailijasta keskustan alueelta. Kilpailija-analyysissä käytettiin SWOT- työkalun lisäksi arviointikriteerinä 7 P- kilpailukeinoja. Kilpailija-analyysissä havainnot kilpailijoista tehtiin havainnoimalla kilpailijoiden toimipaikkoja ja tarkastelemalla niiden kotisivuja.
Kyselytutkimuksen mukaan opiskelija-alennus olisi hyödyllinen toimeksiantajayritykselle ja myynnin luvut tukivat tätä. Tulosten perusteella yritys päätti ottaa opiskelija-alennuksen käyttöönsä vielä vuoden 2013 aikana. Kilpailija-analyysin ja opiskelija-alennustutkimuksen pohjalta toimeksiantajayritykselle luotiin myös muista kehitysehdotuksia kilpailukyvyn parantamiseksi. Myös muihin kehitysehdotuksiin yritys oli tyytyväinen ja näin ollen opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin.