Eettinen johtajuus johtamisen välineenä asumispalveluissa : eettisen johtamisen malli Mielenterveyspalveluiden tehostetun asumispalveluyksikön esimiestyön kehittämiseen.
Rantanen, Eija (2013)
Lataukset:
Rantanen, Eija
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100915972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100915972
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda eettisen johtamisen malli sosiaali- ja terveydenhuollon esimiehille (tiiminvetäjä, palvelupäällikkö). Mallin avulla on tarkoitus kehittää esimiesten eettisen- ja arvojohtamisen taitoja. Eettinen johtaminen mahdollistaa oikeudenmukaisuuden toteutumisen esimiestyössä, jolloin työyhteisön työhyvinvointi ja työssä jaksaminen vahvistuu ja lisääntyy.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Mallin rakentamisen menetelminä käytettiin kehityskeskusteluja, itsearviointia ja henkilöstökyselyä. Malliin sisältyvät itsearviointilomake ja henkilöstökysely ovat luotu ja esitestattu kehittämishankkeen aikana. Kehittämishankkeen työryhmä koostui kehittäjästä ja kohdeyksikön koko henkilöstöstä (N=24), jotka toimivat reflektiopintana kehittämishankkeen aikana.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää kohdeyksikön johtamisosaamista eettisen- ja arvojohtamisen näkökulmasta. Kohdeorganisaatiolla on useita sosiaalialan asumispalveluyksiköitä, joissa voidaan hyödyntää kehittämishankkeen tulosta ja toimintamallia laajalti. Kehittämishankkeen on tarkoitus palvella kohdeorganisaation kuntapalveluiden johtamista.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Mallin rakentamisen menetelminä käytettiin kehityskeskusteluja, itsearviointia ja henkilöstökyselyä. Malliin sisältyvät itsearviointilomake ja henkilöstökysely ovat luotu ja esitestattu kehittämishankkeen aikana. Kehittämishankkeen työryhmä koostui kehittäjästä ja kohdeyksikön koko henkilöstöstä (N=24), jotka toimivat reflektiopintana kehittämishankkeen aikana.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää kohdeyksikön johtamisosaamista eettisen- ja arvojohtamisen näkökulmasta. Kohdeorganisaatiolla on useita sosiaalialan asumispalveluyksiköitä, joissa voidaan hyödyntää kehittämishankkeen tulosta ja toimintamallia laajalti. Kehittämishankkeen on tarkoitus palvella kohdeorganisaation kuntapalveluiden johtamista.