Luovaa toimintaa ja tunteita omaishoitajien vertaistukiryhmässä
Aavaluoma, Pirkko (2013)
Aavaluoma, Pirkko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101016019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101016019
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on tutkia luovien ja toiminnallisten menetelmien merkitystä ryhmänohjauksen välineenä muistisairasta läheistään hoitavien omaisten vertaistukiryhmässä. Opinnäytetyössä tutkin, millaisia kokemuksia luovat ja toiminnalliset menetelmät omaishoitajissa herättävät ja millaisia taitoja ja valmiuksia ryhmänohjaaja tarvitsee ohjaustyössään. Opinnäytetyö on laadullisiin tutkimusmenetelmiin kuuluva toimintatutkimus ja sen tarkoituksena on kehittää ryhmänohjaustaitojani sekä tarjota käyttökel-poisia työvälineitä Pirkanmaan Muistiyhdistyksen käyttöön. Ryhmätuokiot toteutin Pirkanmaan Muistiyhdistyksen tiloissa ohjaten muistisairasta läheistään hoitavien omaisten vertaistukiryhmää alkuvuodesta 2013. Teoriataustakseni olen valinnut R. Vance Peavyn (2006) lähtökohtia sosiodynaamisesta ohjauksesta. Näkökulma on ohjattavan omia voimavaroja painottava korostaen ihmisyyteen kuuluvaa luovuutta kykynä ratkaista on-gelmia vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa.
Opinnäytetyön aineisto koostuu ryhmätoiminnan aikana kootuista palautteista, prosessipäiväkirjaani tekemistäni merkinnöistä sekä havainnoistani ryhmätuokioiden aikana. Tutkimukseen osallistui viisi omaishoitajaa, kuudes oli Pirkanmaan Muistiyhdistyksen ohjaaja. Omaishoitajia yhdisti kokemus muistisairaan läheisen hoitamisesta, vaikka vi-ralliselta statukseltaan kaikki eivät omaishoitajia olleetkaan. Heidän kokemuksensa omaishoitajuudesta vaihteli, vaikka samankaltaisuuttakin oli löydettävissä. Omaishoitajia yhdistivät tarve ja valmiudet jakaa vertaiskokemuksiaan sekä kiinnostus luovia ja toiminnallisia menetelmiä kohtaan uudenlaisena ryhmätoiminnan tapana.
Tutkimuksen perusteella voin todeta, että luovat ja toiminnalliset menetelmät tukevat ohjattavien voimavaraistumista tarjoamalla heille välineitä oman elämänsä jäsennykseen. Menetelmät eivät korvaa vertaiskeskustelua vaan niiden tehtävänä on toimia uusien näkökulmien ja keskustelun herättäjänä erilaisissa elämänmuutos-, tai kriisitilanteissa. Tämä edellyttää ohjaajalta kykyä tunnetyöhön, mikä on edellytyksenä ohjattavan elämäntilanteen kokonaisvaltaiselle ja hyväksyvälle kohtaamiselle ja siten vaikeidenkin tunteiden vastaanottamiselle. Lopuksi pohdin luovuutta osana ihmisyyttä osoittaen, että luova toiminta on jokaisen oikeus. Tällöin menetelmät sopivat kaikenlaisten asiakasryhmien ohjaamiseen, koska niiden käyttö ei edellytä osaamista eikä taiteellista lahjakkuutta.
Opinnäytetyön aineisto koostuu ryhmätoiminnan aikana kootuista palautteista, prosessipäiväkirjaani tekemistäni merkinnöistä sekä havainnoistani ryhmätuokioiden aikana. Tutkimukseen osallistui viisi omaishoitajaa, kuudes oli Pirkanmaan Muistiyhdistyksen ohjaaja. Omaishoitajia yhdisti kokemus muistisairaan läheisen hoitamisesta, vaikka vi-ralliselta statukseltaan kaikki eivät omaishoitajia olleetkaan. Heidän kokemuksensa omaishoitajuudesta vaihteli, vaikka samankaltaisuuttakin oli löydettävissä. Omaishoitajia yhdistivät tarve ja valmiudet jakaa vertaiskokemuksiaan sekä kiinnostus luovia ja toiminnallisia menetelmiä kohtaan uudenlaisena ryhmätoiminnan tapana.
Tutkimuksen perusteella voin todeta, että luovat ja toiminnalliset menetelmät tukevat ohjattavien voimavaraistumista tarjoamalla heille välineitä oman elämänsä jäsennykseen. Menetelmät eivät korvaa vertaiskeskustelua vaan niiden tehtävänä on toimia uusien näkökulmien ja keskustelun herättäjänä erilaisissa elämänmuutos-, tai kriisitilanteissa. Tämä edellyttää ohjaajalta kykyä tunnetyöhön, mikä on edellytyksenä ohjattavan elämäntilanteen kokonaisvaltaiselle ja hyväksyvälle kohtaamiselle ja siten vaikeidenkin tunteiden vastaanottamiselle. Lopuksi pohdin luovuutta osana ihmisyyttä osoittaen, että luova toiminta on jokaisen oikeus. Tällöin menetelmät sopivat kaikenlaisten asiakasryhmien ohjaamiseen, koska niiden käyttö ei edellytä osaamista eikä taiteellista lahjakkuutta.